Buikpijn

8 Tips tegen een opgeblazen buik

Heb jij vaak last van een mega pijnlijke en opgeblazen buik? CG! to the rescue! Wij hebben de beste tips tegen een opgeblazen gevoel, so you can thank us later.

1. Muntthee

Misschien deed je dit al veel: theedrinken. Als je last hebt van een opgeblazen buik kun je het beste kiezen voor muntthee en dan het liefst verse. Dit kruid zorgt er namelijk voor dat je darmen kalmeren en helpt om het gas uit je buik te laten ontsnappen. Dat laatste klinkt niet zo smakelijk, maar muntthee helpt écht.

2. Kauwen op je eten

Om je spijsvertering het beste te laten werken en een opgeblazen gevoel te voorkomen is het belangrijk dat je goed kauwt op al je eten. Zelfs op je smoothie of aardbeienvla. Veel kauwen zorgt ervoor dat je eten goed gemengd wordt met je speeksel en dat zorgt er dan weer voor dat er minder lucht je buik binnenkomt wanneer je doorslikt. Niet bepaald yummy, maar je krijgt wel een happy tummy.

Heb je je altijd al afgevraagd waarom je maag knort? Wij vertellen je het antwoord!

3. Onbewerkt voedsel

Natuurlijk hoef je niet gelijk je eigen groentetuin op te zetten en rauwe, zelf gegroeide broccoli te eten. Wél zou het goed zijn om meer onbewerkt voedsel te gaan eten. Onbewerkt voedsel is eten dat geen geur-, kleur- of smaakstoffen bevat; deze zijn namelijk slecht voor je spijsvertering. Met een opgeblazen gevoel proberen je darmen je te vertellen dat ze minder bewerkt voedsel willen hebben.

4. Kies voor drinken zonder prik

Superlogisch: gas in je drinken zorgt voor gas in je buik.

5. Drink veel

Hiermee bedoelen we dus drinken waar geen prik en ook geen geur-, kleur- of smaakstoffen in zitten. Wat je dan nog kunt drinken? Water of thee, natuurlijk! Het liefst wil je lichaam 1,5 tot 2 liter water per dag hebben.

Tip: zorg ervoor dat je 30 minuten voordat je gaat eten, je even niets meer drinkt. Why? Als je goed gehydrateerd bent, maakt je lichaam genoeg maagzuur aan om je eten te verteren. Drink je vlak voordat je iets gaat eten? Dan wordt je maagzuur verdunt en is het minder effectief als het neerkomt op het verteren van je voedsel. Onthoud deze hack, dus!

6. I like to move it, move it

Je wist vast al dat bewegen belangrijk voor je is. Dit geldt ook als het aankomt op een opgeblazen buik: te veel en te lang zitten zorgt er namelijk voor dat je voedsel langzamer verteert. Probeer elk uur dat je hebt gezeten even 10 minuten te bewegen, zo voorkom je een opgeblazen gevoel!

Hier lees je waarom wandelen beter voor je is dan een zware work-out

7. Eet kleinere porties

We eten per dag drie grote maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel in je buik? Dan kan het weleens helpen om deze maaltijden op te breken in kleinere porties verdeeld over de dag. Dus in plaats van drie grote maaltijden, kun je er zes kleinere van maken!

8. Relax, don’t stress

Yep: stress kan ook flink je buik laten opzetten. Voelt je buik weer eens als een ballon en ben je zelf ook toe aan een zen momentje? Ga dan even lekker in bed liggen met een kruik en doe een powernap. Take care of yourself!

Kruik - Biggdesign Cats - Warmwaterkruik - Warmwater Kruik met Hoes

Kruik €12,99 BOL.COM

LEES OOK:

Beeld: Getty Images

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen