rusten

Alles wat je moet weten over een nachtje doorhalen

Opletten, night owls! Als je lichaam nooit in rustmodus gaat, kunnen je hersenen geen info meer verwerken én geen ruimte meer maken voor nieuwe memories. Dit is alles wat je moet weten over een nachtje doorhalen.

Time for a wake-up call

Mini science lesson: als je slaap te kort komt, vullen je hersenen zich met wil-je-niet-moleculen, omdat ze gewoon echt even een nachtje nodig hebben om alle prikkels te verwerken. Een nachtje doorhalen is geen ramp, maar als je regelmatig te weinig rust krijgt, blijven al die schadelijke stofjes in je hersenen zitten. De stofjes die je helpen met je concentratievermogen trappen ze eruit. En als ze eenmaal gone zijn, komen ze ook niet meer terug. (Not OK.)

Denk je nu: hoe kan ik mijn toetsen halen als ik niet meer mag doorhalen? Hear this: skipping your zzz’s is zinloos. Harvard University heeft voor een onderzoek studenten die zes uur hadden geslapen voor een toets vergeleken met studenten die acht uur hadden gepakt. Degenen met meer slaap deden het beter, omdat hun hersenen de tijd hadden om de informatie om te zetten in lange termijnherinneringen. ‘Nachtenlang doorleren haalt weinig uit. Als dat jouw leer techniek is doe je jezelf en je cijfers echt tekort,’ zegt Helene Emsellem, director bij The Center for Sleep and Wake Disorders in Maryland, Amerika. Hoeveel rust je eigenlijk echt moet krijgen? The National Sleep Foundation raadt minimaal acht tot tien uur aan, maar we know.. Het is lastig.

Met deze trucjes boost je je energy levels!

Te moe om te rusten

Van plan om in het weekend alle slaap die je doordeweeks gemist hebt in te halen? Not a great idea. ‘Uitslapen in het weekend en vroeg opstaan doordeweeks noemen we een social jetlag,’ zegt Mary Carskadon, slaaponderzoeker en professor in psychiatrie en menselijk gedrag aan Brown University. ‘Het is een beetje alsof je elke week van Amsterdam naar New York vliegt en van tijdzone wisselt. Je bent continu uit je ritme.’ En die daily venti latte is misschien ook niet zo’n goed idee. ‘Als je oververmoeid bent, kan cafeïne je geprikkeld en snel geïrriteerd laten voelen’, zegt Emsellem.

Wil je ook je weerstand verbeteren? Here’s how!

Win at sleep

OK, maar wat kun je dan wel doen? Als je overloaded agenda je wakker houdt, geef jezelf dan een break. Spreek iets minder met je besties af of sla je sportles een over om schoolwerk in te halen. Don’t worry, je houdt heus nog wel tijd over voor leuke dingen. Maar door jezelf wat breathing room te geven heb je meer ruimte om je te focussen op de dingen die echt belangrijk zijn, in plaats van dat je je de hele tijd alleen maar uitgeput en overwhelmed voelt. En als het eindelijk bedtijd is, vermijd je social media dan even. Uit onderzoek van Brown University is gebleken dat het licht van je telefoon behoorlijk met je melatonine levels f*ckt (het hormoon dat over je slaapcyclus gaat). Dit maakt het weer moeilijker om ‘s morgens wakker te worden zonder dat duffe gevoel. Pak in plaats van je telefoon een boek – of je CosmoGIRL! natuurlijk!

Benieuwd naar hoe je je lifestyle en daarmee school resultaten nog meer kunt verbeteren? Lees het in de nieuwe CG! In Bloom issue #2. Die je hier kunt kopen!

LEES OOK:

Beeld: Getty Images

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen