Was er maar een uitknop waardoor je niets meer van je menstruatie voelt. No worries, CG! got your back! Met deze tips & tricks voel jij je in no-time weer happy.

Waar komt de pijn vandaan?

Sommige meiden hebben er vanaf de eerste keer dat ze ongesteld zijn veel last van, andere pas jaren later. Als je gaat menstrueren, wordt het slijmvlies in je baarmoeder gedurende de maand steeds dikker. Je lichaam doet dit zodat een bevruchte eicel zich hierin kan nestelen. Gebeurt dit niet, dan vindt na die periode de menstruatie plaats en verlies je dit slijmvlies samen met wat bloed. Klinkt gross….

Om de overvloed aan slijmvlies en bloed weg te krijgen, trekt je baarmoederspier zich samen. Hierdoor krijg je buikkrampen. De pijn begint net voor je menstruatie en duurt vaak tot de laatste dag, maar dit kan bij iedereen verschillen. Sommigen hebben helemaal geen last van krampen, maar hebben misschien meer last van rug- of hoofdpijn. De baarmoederspier die samentrekt kan namelijk niet alleen buikpijn, maar dus ook rugpijn veroorzaken.

Doordat je hormonen als een razende tekeer gaan in die periode en ze aan het veranderen zijn, kan het lijken of je er niet helemaal honderd procent bij bent. Juist de hormonen die je scherp houden, veranderen op het moment dat je ongesteld bent. Gelukkig merken veel meiden hier niet al te veel van. Maar als jij je afvraagt hoe het komt dat je juist dan niet altijd scherp bent, weet je nu wie je de schuld moet geven. Juist ja, Mother Nature met haar menstruatie!

Lees ook: dit is de reden waarom je menstruatiebloed soms bruin is.

Tips & Tricks tegen pijn

Voor de girls die veel last hebben van pijn, we got your back. Met deze tips en trick voel jij je in no-time weer stukken beter!

Plan je week vol

Vaak voel je je ongesteldheid al aan (pijn)signalen aankomen. Zoek afleiding! Plan allemaal leuke dingen waardoor je meteen in een goede mood kom. En maak natuurlijk ook tijd voor relaxte film-avondjes op de bank als je echt niet lekker bent.

Lachmarathon

Nee, we hebben het niet over lachgas. Organiseer een filmavondje met alleen maar grappige komedies. Met die big smile op je gezicht, vergeet je chagrijnig te zijn. Bovendien komt er als je lacht ook een stofje (endorfine) in je lichaam vrij. Hierdoor word je niet alleen vrolijker, maar ook scherper. Perfect om dat wazige gevoel in je hoofd weg te krijgen.

Sporty Girl

We know, het laatste wat je wilt doen in intensief gaan bewegen wanneer je ongesteld bent. Toch kan het helpen om je beter te voelen. Vooral Yoga is fijn: daar word je relaxed van, het zorgt voor afleiding en je kunt het prima thuis doen. Speur op YouTube naar goede yogafilmpjes, pak je matje en doe alle oefeningen waar je zin in hebt. Na een half uurtje voel je je stukken beter.

Lees ook: Mindfulness voor dummies

Feel good music

Muziek kan zo mooi zijn dat je er kippenval van krijgt, of zo leuk dat je er meteen happy van wordt. Als je naar muziek luistert, komt het stofje endorfine vrij in je hersenen. Hierdoor voel je je veel relaxter en heb je minder last van de pijn. Let wel op: als jij graag tranentrekkers luistert, zet die dan niet op repeat, want dan slaat je relaxte mood meteen om in een huilbui. Check hier een aantal feel-good nummers en check hier de leukste nieuwe muziek van afgelopen week!

Massage

Last van je rug? Vraag je moeder, vriendin of lover om een massage! Vooral je schouders en je onderrug zijn dé plekken waar je even goed gemasseerd mag worden. Vindt je masseur het lastig om het vijf minuten vol te houden? Laat hem of haar dan een tennisbal gebruiken. Door deze over je rug te rollen, bereik je hetzelfde resultaat. Met als extra voordeel dat de ‘masseur’ het net zo lang volhoudt al een pro.

Bakken

Cravings naar zoetigheid herkennen we allemaal. Dus wat is er beter dan zelf koekjes of een taart bakken?! Op deze manier houd je jezelf bezig en vergeet je de pijn. Plus, wanneer je koekjes of cake klaar is, heb je ook nog een lekkere treat om te snacken! Win-win.

Olie

Volgens onderzoeken kan visolie superhandig zijn bij het tegengaan van krampen. Neem een visolie pil, of smeer een beetje lavendel of sesamolie om over je buik. Bye bye pain!

Weinig junk food

We know, dit is precies wat je niet wilt horen als je ongesteld bent. Maar je kan je een stuk beter voelen door iets minder ongezond te eten. Ga bijvoorbeeld voor meer vitamine E. Pak een grote bak met fruit (dit is ook zoet), et voila, geen junk food nodig!

Check hier nog meer gezonde alternatieven voor ongezonde cravings!

Hot

Een warme kruik op je buik of een warme douche kan helpen tegen buik- en rugpijn. Wil je je helemaal relaxed voelen? Neem dan een lekker warm bad. Met als toetje een pot kamillethee en een reep chocolade (lees hier waarom chocolade goed voor je is!).

Stay hydrated

Water gaat niet al je pijn en krampen wegtoveren, maar het werkt wel supergoed voor het verminderen van een opgeblazen gevoel. Probeer zo’n een 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. En vermijdt alles waar cafeïne in zit. Sla je morning coffee dus even over deze week!

Lees ook: Is mijn ongesteldheid normaal?

Pil

De anticonceptiepil kan bij velen zorgen voor minder last van krampen tijdens de ongesteldheid. Door de pil maakt je lichaam geen extra slijmvlies meer aan, waardoor je minder last hebt van buikkrampen. Heb je echt heel veel pijn? Vraag je huisarts of de pil iets voor jou kan zijn. Schrijf voor jezelf tijdens je menstruatie op waar je precies last van hebt. Zo kan de dokter beter onderzoeken waar je klachten vandaan komen en welke pil juist is voor jou.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Bron: Seventeen