Hoofdpijn

Zo ontcijfer je je hoofdpijn

Guess what? Uit onderzoek blijkt dat 74% van alle tienermeiden maandelijkse hoofdpijn heeft. Het is makkelijk om een pijnstiller te nemen en verder te gaan met je dag. Maar wist je dat hoofdpijn negen van de tien keer niet veroorzaakt wordt in je hoofd? Neuroloog Ann Pakalnis legt uit welke vragen je jezelf kunt stellen om erachter te komen waar jouw koppijn vandaan komt.

Hoe heb je geslapen?

Vergeet het schoonheidsslaapje: slapen is pas echt belangrijk voor je geest. Als je minder dan acht uur per nacht slaapt, maakt je lichaam stoffen aan die crashen in de zenuwbanen in je hersenen. En yep, dat doet pijn. Het resultaat? Killer koppijn zodra je de klas in huppelt.

Snelle fix: Zet een rustgevend muziekje op. Muziek triggert de aanmaak van dopamine, een stofje in je lichaam dat pijn helpt te bestrijden. Ben je meer van de popmuziek kind-of-girl? Zoek dan een chille playlist op Spotify.

Heb je honger of dorst?

Suiker en water zijn brain foods: je hebt ze nodig voor een goed functionerend koppie. Als je bloedsuikerspiegel keldert (wanneer je een maaltijd skipt bijvoorbeeld) trekken de bloedvaten in je hersenen samen. En als je lichaam te weinig vocht binnenkrijgt, dan krimpt je hersenweefsel (no worries, dit is niet blijvend!)

Snelle fix: Scoor een snack of maaltijd met veel koolhydraten om je bloedsuikerspiegel op peil te krijgen. Denk aan volkorenbrood, noten of bananen. Een snelle fix om weer gehydrateerd te raken is sportdrank. Dit zit bomvol natrium en elektrolyten, stoffen die je helpen de boel snel weer in balans te krijgen.

Kauw je vaak op kauwgom?

Het geklapper van je kaken zorgt voor spanning rondom dit lichaamsdeel. Uit onderzoek blijkt zelfs dat tieners die vaak klaagden over hoofdpijn, minder last hadden toen ze stopte met kauwgom kauwen. En toen ze weer begonnen met the sticky stuff, kwam de hoofdpijn terug.

Snelle fix: Spuug eerst je kauwgom uit. Geef je kaak daarna een break door je tong tegen je gehemelte aan te drukken. Je tanden en kiezen houd je los van elkaar. Houd deze charmante pose dertig seconde vast.

Word je binnenkort ongesteld?

PMS-hoofdpijnen zijn niet te onderschatten. Ze zijn vervelend en kunnen zelfs een week voor je maandelijkse fissa al opspelen. Not cool. De reden? Bepaalde hormonen, waaronder oestrogeen, beginnen dan door je lichaam te spoken. Je hormoonspiegel raakt uit balans, en dit brengt hoofdpijn met zich mee #PeriodProbs.

Snelle fix: Houd een warme doek of kruik tegen de achterkant van je nek. Je hormoonspiegel raakt hier niet op magische wijze wel van in balans, maar de warmte verhoogd wel de bloedtoevoer naar je hoofd. En dat kan helpen de pijn te verzachten.

Ben je obsessed met cafeïne?

Als je normaal gesproken elke dag een Frappuccino drinkt, maar nu al 24 uur geen Starbucks hebt gezien, heb je waarschijnlijk last van cafeïnetekort. Hoi, bonkend hoofd! Terwijl je lichaam het tekort probeert op te vangen, zit jij met hoofdpijn. Ugh.

Snelle fix: Neem een pepermuntsnoepje of een kop pepermuntthee. Die smaak helpt je zenuwstelsel te kalmeren. Hierdoor ben je in no time van je cafeïne-stressaanval af.

Hoeveel tijd breng je door op social media?

Verhaaltjes dat staren naar een scherm zorgt voor spanning op je hersenen, zijn not true. Maar wat wel voor een hell of a bad hoofdpijn zorgt is een lange tijd in dezelfde houding zitten, met je nek in een awkward positie gebogen. Hierdoor komen je spieren vast te zitten. Enne, dat wil je niet.

Snelle fix: Stretch it out met deze move: verweef je vingers met elkaar achter je rug. Houd je armen recht. Adem diep in en buig de bovenlichaam voorover terwijl je uitademt. Je armen zwaaien dan de lucht in. De manier om je spieren weer te ontspannen na een iets te lange insta-scrollsessie.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen