online school tips

10 Tips waarmee jij online school overleeft

De kerstvakantie is afgelopen, maar deze keer gaan we niet back to school. Back to our rooms it is! Online school begint weer en terwijl sommigen het heerlijk vinden, zien anderen er juist enorm tegenop. Behoor jij tot die laatste groep? Lees verder voor 10 tips waarmee jij online school overleeft.

Tip 1: Zet je wekker ruim voordat je online les begint

Het lekkere aan het hebben van online les is dat je je wekker twee minuten voor de les kan zetten. Let’s be honest: je bent dan alleen nog niet helemaal wakker. Zet je wekker daarom minimaal een half uur voordat je online lessen beginnen. Zo kun je lekker rustig ontbijten en in alle kalmte je morning routine doorlopen. Self care is important!

Doe deze 5 dingen voor het slapen gaan en je wordt amazing wakker!

Tip 2: Leg je telefoon weg

We get it, het is tijdens de online les heel verleidelijk en makkelijk om eventjes te appen met je lover of snaps naar je besties te sturen. Toch kun je je telefoon beter wegleggen. Door de constante meldingen word je veel sneller afgeleid, waardoor je weinig meekrijgt van de les. Zie social media als een beloning na school!

Shocking: meldingen op telefoon zorgen voor stress

Tip 3: Houd contact met je friends

Niet tijdens de les (like we just said), maar na de les. Spreek met je friends af dat je iedere dag even over school praat via WhatsApp of FaceTime. Zo voelt online school niet alleen normaler, maar krijg je ook het gevoel dat je er niet alleen voor staat (en het is gewoon gezellig).

Tip 4:Zorg dat je buitenlucht krijgt

Tijdens de eerste lockdown was het best leuk om af en toe naar buiten te gaan, omdat de zon scheen en het lekker weer was. Nu is het winter en best koud. Toch is het heel belangrijk om iedere dag een frisse neus te halen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tijd in de natuur doorbrengen stress kan verminderen en je hartslag kan verlagen. Take care of yourself tijdens deze stressvolle tijd!

Dit is waarom wandelen beter is dan een zware work-out

Tip 5: Focus op de les die je hebt

Je loopt super ver achter met biologie, maar hebt Engelse les… Dan kun je best even een hoofdstukje van bio maken, toch? Wrong! Ga tijdens een online les altijd met de les volgens rooster bezig, anders loop je straks ook achter met het andere vak en stapelt het werk zich alleen maar op. Ook is het veel rustgevender om je volledig te focussen op één les en één docent.

Tip 6: Ga op een werkplek zitten

Je bed is natuurlijk way more comfy dan je bureaustoel, maar je kunt je favorite spot toch beter inwisselen voor een werkplek. Werken in bed zorgt namelijk niet alleen voor een slechte houding, maar ook voor een grotere kans dat je in slaap valt. Ten slotte vinden je hersenen het lastig om school en vrije tijd van elkaar te scheiden wanneer je in bed werkt.

Dit is waarom sommigen wel goed kunnen thuiswerken en anderen niet

Tip 7: Neem écht pauze

Zorg ervoor dat je in je pauze even wat anders gaat doen. Ga bijvoorbeeld even naar beneden om wat te eten en met je ouders te kletsen of ga een stukje lopen. Je huiswerk kun je na school ook afmaken en met al die online lessen verdien je een break.

Tip 8: Leg niet te veel druk op jezelf

Ben jij perfectionistisch? Dat kan een hele goede eigenschap zijn, maar tijdens deze lockdown hoeft echt niet alles perfect te verlopen. Deze situatie is voor niemand normaal en we moeten ons allemaal aanpassen. Ging dat tentamen niet zo lekker? So be it. Het is oké om fouten te maken, al helemaal in deze tijd.

Coronadip? Deze tips kunnen helpen

Tip 9: Dubbelcheck of je microfoon uitstaat

Een gouden tip om awkward moments te voorkomen: check regelmatig of je microfoon wel écht uitstaat. We hebben allemaal weleens een klasgenoot gehad bij wie dit niet het geval was. Resultaat: de hele klas is op de hoogte van zijn of haar privéleven. Super fun, totdat het jou overkomt…

Tip 10: Get enough sleep

Het is al vermoeiend genoeg om online lessen in normale staat te volgen, laat staan als je moe bent. Online school lijkt misschien op een vakantie, maar dat is het niet. Ga daarom op een normale tijd naar bed, zodat je ‘s ochtends goed uitgerust bent. Ben je 13 jaar of jonger? Dan is het slim om 9 tot 11 uur slaap per nacht te pakken. Als je tussen de 14 en 17 jaar oud bent, is het goed om zo’n 8 tot 10 uur per nacht te slapen. Ben je ouder? Dan is 7 tot 9 uur slaap per nacht voldoende.

Heb jij vaak moeite met in slaap vallen? Probeer deze bedtime routine eens uit om je nachtrust te verbeteren.

Bron: Outdoorinfo.nl, WorkJuice, Volksgezondheidenzorg.org | Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen