Mental Health lockdown tips

10x Mental health tips voor tijdens de lockdown

Soms lijkt het wel alsof we nog stuck in the middle of maart 2020 leven. Toch zijn we inmiddels al bijna een jaar verder. Ook in lockdown 2.0 is het belangrijk om je mental health goed in de gaten te houden. Wij delen 10 tips die we hebben geleerd van de eerste lockdown.

We zitten vanaf 14 december 2020 in een zware lockdown. Winkels zijn dicht, restaurants moesten hun deuren sluiten en we mogen alleen naar buiten om essentiële dingen te kopen en om een luchtje te scheppen. De lockdown zou oorspronkelijk tot 19 januari duren, maar is inmiddels met drie weken verlengd en duurt tot 9 februari. Dit is natuurlijk voor niemand leuk, maar wie hier extra last van kunnen hebben zijn mensen met psychische klachten.

Uit een onderzoek van I&O Research blijkt dat door de coronacrisis psychische klachten onder jongeren zijn toegenomen. Zo zegt 71% van de 18 tot 24-jarigen dat ze zich eenzamer voelen, terwijl dit in april nog 49% was. Hier vind je 10 tips om goed voor onze wellbeing te zorgen.

1. Zorg voor een routine en houd je eraan

Routine is key. Vooral tijdens deze donkere wintermaanden. We hebben in de ze roerige tijd een routine nodig om ons lichaam iets ‘normaals’ te geven. Zorg ervoor dat je dagelijks een momentje voor jezelf inplant om even naar buiten te gaan of creatief bezig te zijn. Plan je maaltijden en de tijd waarop je naar bed gaat zoveel mogelijk op dezelfde tijd in. Op deze manier krijg je steeds meer rust en houvast in alle onrust.

Ook off-screen time is heel belangrijk. Probeer eens al je schermen een uur voordat je gaat slapen weg te leggen. Hiermee verbeter je ook nachtrust.

2. Heb lage verwachtingen

Vooral tijdens de eerste lockdown waren de verwachtingen hoog. Misschien had jij ook wel het idee om je volledig op je schoolwerk te storten, miljoenen boeken te lezen en een hele nieuwe skill te leren. Voor velen van ons liep dat uit op een grote teleurstelling, wat niet gek is. Het is supermoeilijk om je te thuis te concentreren laat staan motiveren in deze tijd. Probeer daarom om je verwachtingen laag te houden. Nu is niet de tijd voor perfectie, gun jezelf dat ook. Een ‘go with the flow’ modus is voor nu de beste instelling.

3. Maak tijd vrij om naar buiten te gaan

Nu we tijdens de lockdown vrijwel nergens naartoe kunnen, komen we ook steeds minder (en dus te weinig!) buiten. Nu het zo koud is kunnen we ons voorstellen dat je helemaal geen zin hebt om naar buiten te gaan. Toch is frisse lucht juist goed voor je. Het heeft een heleboel benefits voor je mentale gezondheid. Denk aan beweging, zonlicht (vitamine D) en even een break van al je beeldschermen. Probeer dit in je routine te verwerken. Als het je niet lukt om elke dag naar buiten te gaan, begin dan eerst met een paar keer per week.

4. Probeer je telefoon niet te veel te gebruiken

Bij veel mensen (us included) is onze schermtijd op hol geslagen. Probeer bewust te worden van hoeveel je jouw telefoon gebruikt en waarvoor. Stel desnoods een screen time limit in voor social media. Dit zorgt voor meer concentratie en rust in je hoofd.

Check ook: 10 dingen om thuis te doen tijdens de lockdown

5. Slaap wat extra

Als je erg gestrest bent, kan het soms goed zijn om een paar minuutjes extra te slapen. Het verlaagt je anxiety en het maakt de dagen minder lang. Creëer een bedtime routine die voor jou werkt. Zo weet jouw lichaam precies wanneer het moet gaan slapen.

6. Probeer (negatief) nieuws te vermijden

Je telefoon is momenteel het enige ding dat je connect met de buitenwereld, maar het is ook het ding dat je constant een update geeft over alles wat er gebeurt in de wereld. Zorg ervoor dat je alleen positief nieuws ontvangt en dat je alles wat jij als negatief ervaart mute.

7. Probeer zoveel mogelijk in contact te blijven met je vrienden

Probeer actief in touch te blijven met je vrienden. Lange spraakmemo’s, telefoontjes, Netflix Party… Alles wat je maar kan bedenken. Stel je openhartig op tegenover je friends, vraag vaak aan je vrienden hoe het met hen gaat en vertel ook hoe jij je voelt. Het is erg belangrijk om te blijven praten over jouw gevoelens en struggles.

Check ook: 10 tips waarmee jij online school overleeft

8. Self-reflection

Deze tijd is perfect voor some self-reflection. Kijk naar de dingen die jij belangrijk vindt in het leven en welke routines voor jou werken. Op deze manier werk je onbewust aan een gezondere levensstijl en voel je je een stuk beter.

9. Verzin elke dag een goal voor jezelf

Er is geen beter dan het gevoel van een accomplishment! Stel elke dag een klein doel voor jezelf. Of het nu hardlopen of eindelijk je kast opruimen is, op deze manier voel je je iedere dag goed over datgene wat je bereikt hebt.

10. Check hoe het gaat met jezelf

Sta elke dag even stil bij hoe het met je gaat. Wat kan er beter en valt hier iets aan te doen? Het is belangrijk om te onthouden dat de lockdown tijdelijk is. Dat maakt het natuurlijk niet minder makkelijk, maar het is goed om dingen proberen los te laten waar je zelf geen controle over hebt.

Bron: Cosmopolitan.uk | Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen