Gettyimages Selfcare

18x Self-care activities om jezelf op te laden

Give yourself what you need. En nee, dan bedoelen we niet dat extra paar sneakers of die overpriced koffie. Tenzij dat écht precies is wat je nodig hebt, dan hebben we niets gezegd.

Wat is self-care?

De term self-care vliegt je om de oren. Maar weet je ook wat het is, anders dan Netflixen met een maskertje op? Self-care is er in alle vormen en maten. Logisch, als je bedenkt dat wat je nodig hebt per persoon en per moment verschilt.

Meer uitleg over self-care en hoe je leert te luisteren naar wat je nodig hebt, lees je op pagina 86 t/m 88 in CG!’s XL Fashion Issue.

Sommige mensen laden op door alleen te zijn, een boek te lezen of in bad te gaan. Anderen laden op door naar een feestje te gaan of te sporten. Je kunt het natuurlijk ook allebei lekker vinden, zowel drukte als rust. Kijk daarom altijd naar waar je op het moment zelf behoefte aan hebt. Wel kan het handig zijn om een lijstje te hebben van dingen die voor jou werken, zodat je daar niet elke keer over na hoeft te denken. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je het maar met je volle aandacht doet. Om je te helpen, hebben we een lijstje met self-care activities gemaakt:

De klassiekers

Alles waar je aan denkt bij de term self-care. Handig om uit te rusten én om aan te voelen wat je eventueel nog meer nodig hebt.

Afleiding/focus

Heb je afleiding nodig van je eeuwige gepieker (ook na een korte meditatiesessie)? Doe dan iets waarbij je je hoofd moet gebruiken, zodat je andere gedachten geen kans krijgen.

  • Lezen
  • Iets creatiefs
  • Muziek maken
  • Koken of bakken
  • Puzzelen

Check ook: When your mind controls you: Alles over depressie en angststoornissen

Ontspanning

Een simpele activiteit (alleen of met een vriendin) kan al een fijne reset zijn.

  • Een stukje wandelen
  • Ergens een koffietje drinken (ook heel fijn om alleen te doen)

Actief

Soms wil je iets actiefs doen om je hoofd leeg te krijgen. Bijvoorbeeld:

  • Sporten
  • Dansen (van twerken en TikTok-dansjes tot complete Beyoncé-choreo’s)
  • Zingen (hallo, natuurlijk tellen doucheconcerten als actief, it’s performing)

Sociaal

En soms heb je gewoon afleiding of een luisterend oor nodig van je besties.

  • Ga samen iets leuks doen
  • Organiseer een filmavond (mét snacks)
  • Bel of FaceTime om even lekker te kletsen

Check ook: Column Joann: You are a superwoman

Lijstjes like these zijn handig om te hebben. Zo hoef je 1: niet na te denken over wat je wil of kunt doen en 2: je hebt meteen alternatieven voor het geval je first choice niet kan. Als je bijvoorbeeld graag muziek wil maken, maar je instrument is kapot of het is 23.30 uur, dan kun je met iets anders uit dat lijstje hetzelfde effect bereiken. Je ziet meteen wat je opties zijn. Make sure dat niets jouw self-care moment in de weg kan staan.

Meer lezen over self-care? Lees dan nu bladzijde 86 van CG!’s XL Fashion issue. Nu in de winkels!

Cosmog2005 Lr 1 1
NEEM NU EEN ABONNEMENT

LEES OOK:

Bron: CG!’s XL Fashion issue | Beeld: Getty images

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen