Therapie meisje

5x Soorten therapie (en waarvoor ze worden ingezet)

Als je al eens research hebt gedaan, weet je dat de wereld van therapie groot is. Do you need therapy, maar zie je door de bomen het bos niet meer? CG! legt de vijf meest bekende vormen van therapie aan je uit.

Cognitieve gedragstherapie

Met CGT (cognitieve gedragstherapie) krijg je inzicht in je denkpatronen. Bij deze vorm van therapie leer je hoe je gedachten samenhangen met je gevoelens en gedrag. Je leert vervolgens anders naar situaties te kijken en er anders mee om te gaan. Deze vorm van therapie wordt bijvoorbeeld gebruikt bij eetproblemen, angststoornissen en depressie. Exposuretherapie is ook een vorm van CGT. Dit kan helpen bij fobieën en het verwerken van trauma’s.

Hypnotherapie

Dat gevoel van trance als je in diepe concentratie bent? Dat wordt bij hypnotherapie opgeroepen. Bijvoorbeeld om je bepaalde situaties in te laten beelden (van situaties die heftige emoties op kunnen roepen tot safe places). Hypnotherapie kan onder andere helpen bij stress- of angstgerelateerde klachten.

EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Dit is een vorm van therapie voor mensen die last blijven houden van een traumatische gebeurtenis. (Maar er zijn ook aanwijzingen dat het helpt bij een fobie, paniekstoornis of verslaving.) Je wordt gevraagd om aan die situatie terug te denken, terwijl je therapeut een afleidende taak aanbiedt (bijvoorbeeld de vingers volgen). Het deel van je hersenen dat hiermee aan het werk wordt gezet, krijgt dan zo veel info tegelijk te verwerken dat het beeld vervaagt en z’n emotionele lading verliest. Zo roept de herinnering uiteindelijk een minder heftige reactie op.

Check ook: Everything you need to know voordat je in therapie gaat

Groepstherapie

De naam verklapt het al: therapie met anderen die soortgelijke issues hebben. Fijn als één-op-één je te intens lijkt. De kans bestaat ook dat jullie bonden en elkaars support group kunnen zijn. Deze vorm slaat vaak goed aan bij mensen die struggelen met een verslaving.

Gesprekstherapie

Dit is de meest gebruikte vorm van therapie for any difficult life event. Hierbij zoek je door middel van gesprekken met je therapeut naar oorzaken en oplossingen van je emotional issues. Psychotherapie werkt ongeveer hetzelfde, maar hierbij wordt ook in je verleden gegraven om te verklaren waarom je bepaalde dingen denkt of doet.

Check ook: Hoe weet je dat je therapie nodig hebt?

Cosmog2006 Lr 1

Meer over therapie lees je op pagina 26 t/m 29 in CosmoGIRL!’s party issue

NEEM EEN ABONNEMENT OP COSMOGIRL!

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen