Je wil misschien wel (vaker) plantaardig eten, maar waar begin je? In het begin kan het lastig zijn om de stap te zetten. Influencer Quirine Smit eet inmiddels 3,5 jaar veganistisch. Zelf vond ze dat in het begin nog best moeilijk. Daarom deelt ze haar 5 tips voor beginnende vegans!

 

Doe mee aan een vegan challenge

‘Er zijn regelmatig verschillende challenges waar je aan mee kunt doen. Ik deed mee aan de Vegan Challenge die een maand duurt. Deelname is hartstikke gratis en je krijgt er veel hulp voor terug. Iedere dag krijg je een nieuwsbrief met lekkere recepten en er is een actieve Facebook-groep. Hier kun je vragen stellen of gezellig met mede-vegans praten. Ik vond het vooral een fijn idee dat ik het niet alleen deed, maar met heel veel anderen. 1 april begint weer een nieuwe challenge.’ Je kunt nu nog mee doen aan de Nationale Week Zonder Vlees!

 

Waarom wil je plantaardig eten?

‘Als je weet waarom je geen dierlijke producten wilt eten, dan wordt het makkelijker om dit ook te doen. Zo doe ik het voor de dieren. Ik las veel artikelen en ik keek naar verschillende documentaires. Hierdoor kwam ik erachter dat het ook goed is voor het milieu en mijn gezondheid. Doordat mijn motivatie zo groot is, voelt deze levensstijl niet aan als ‘moeten’. Het is geen dieet, maar een keuze die ik heb gemaakt. Ik zou liegen als ik zeg dat ik geen moeilijke momenten heb gehad. Ik keek dan naar een nieuwe documentaire, zodat ik weer wist waarom ik het deed.’
vegan tips

 

Vegan at home

‘Thuis bepaal je wat je eet en vooral wat je niet eet. Loop alle keukenkastjes na en pluis de koelkast uit. Vervang de yoghurt door soja-, kokos- of amandelyoghurt en koemelk door rijst- of havermelk. Zo kun je langzaam wennen aan de nieuwe smaken. Honing vervang je door agavesiroop en je hebt goede vleesvervangers zoals de kipstukjes van de Vegetarische Slager. Kies lekkere, plantaardige dingen uit zoals vers fruit en noten. Ook vegan chocola, koekjes en chips horen daarbij. Wanneer je dit eerst thuis doet, wordt het makkelijker om buitenhuis óok voor een vegan optie te kiezen.’

 

Laat je inspireren door blogs & social media

‘Je hoeft weinig moeite te doen om vegan gerechten te vinden. Toen ik net begon met plantaardig eten, koos ik twee/drie blogs uit die mij aanspraken. Van deze blogs maakte ik lekkere recepten die ik mezelf aanleerde. Tip voor Pinterest en Instagram: gebruik #easyvegan en je krijgt super veel ideeën voor makkelijke recepten.’ Check ook Quirine’s eigen blog The Vegan Effect.
vegan tips

 

Het hoeft niet meteen perfect

‘Ga je per ongeluk de fout in? Wees niet te streng voor jezelf. Tuurlijk, je mag balen dat je dat ijsje niet kon weerstaan of dat jouw vrienden je overhaalde om tóch kaas te eten. Straf jezelf niet, maar leer hiervan. Hoe kun je dit de volgende keer voorkomen? Welke momenten vind jij lastig? Probeer hier rekening mee te houden voor de volgende keer, zodat het beter gaat.’ Ohja, over dat ijsje gesproken. Er bestaan ook vegan ijsjes van Magnum.

 

LEES OOK: