Meisje met anxiety en stress

7 dingen die je beter niet kunt zeggen tegen iemand met anxiety

Als je zelf geen last hebt van mental health issues is het soms lastig om je te verplaatsen in iemand die dat wel heeft. Daardoor kun je nét de verkeerde opmerkingen maken. Je bedoelt het misschien goed, maar deze dingen kun je beter niet zeggen tegen iemand met anxiety.

‘Het zit gewoon in je hoofd’

Wanneer je die enge anxiety symptomen ervaart, zoals een verhoogde hartslag, moeite met ademen en trillerigheid en iemand je vertelt je dat het allemaal je hoofd zit en je het gewoon kunt stoppen, kan de anxiety juist erger worden. Therapeut Keeley Teemsma zegt: ‘Veel mensen hebben het idee dat anxiety inhoudt dat je je iets te veel zorgen maakt en dat je het uit kunt zetten. Dat is niet zo.’ Als iemand in je omgeving last heeft van anxiety, kun je hem of haar het beste het advies geven om naar een mental health professional te gaan.

Dit gebeurt er met je lijf als je een paniekaanval krijgt

‘Doe gewoon rustig’

Hate to break it to you, maar deze zin helpt totaal niet. Als je dit tegen iemand met anxiety zegt, laat je het lijken alsof er niets aan de hand is. ‘Je kunt beter gewoon supportive zijn en luisteren naar wat er precies aan de hand is, in plaats van advies te geven’, zegt Keeley.

Check ook: When your mind controls you: alles over depressie en angststoornissen

‘Het is niet zo’n big deal’

Sure, voor jou is het inderdaad misschien niet zo’n big deal, maar als je zelf last hebt van anxiety, is het dat absolutely wel. ‘Deze uitspraak is een mening waarmee je iemand erg kunt kwetsen’, voegt Keeley toe.

‘Je hebt helemaal niet zo’n moeilijk leven’

Remember: iedereen is anders. Wat voor jou misschien makkelijk en normaal is, kan voor de ander voelen alsof zijn of haar leven instort. Als iemand met anxiety hoort dat iemand hem of haar judged, kan diegene nog angstiger worden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

‘Stop gewoon met stressen’

Je hoort het waarschijnlijk zelf al: deze opmerking is pretty useless. Je geeft geen oplossing, want als iemand met anxiety gewoon kon stoppen met stressen, had hij of zij dat allang gedaan. ‘Vermijd statements die over kunnen komen als veroordelend en wees in plaats daarvan supportive; maak het duidelijk aan je vriend(in) dat jij er voor hem/haar bent als ze willen praten.’

Check ook: Zo ga je om met stress en anxiety veroorzaakt door het coronavirus

‘Heb je weleens yoga geprobeerd?’

Het is logisch dat je dit zegt en je hebt er vast en zeker geen verkeerde bedoelingen mee. Yoga heeft namelijk absoluut voordelen voor je mental health. Het punt is alleen dat mensen met anxiety dit supervaak te horen krijgen en het na een tijdje kan dat quite annoying worden. It’s all about wanneer je deze opmerking maakt. Heeft iemand een panic attack? Dan kun je suggesties over yoga beter achterwege laten. Keeley legt uit wanneer je het wél kunt zeggen. ‘Wanneer de persoon met anxiety rustig is, kun je iets zeggen als “Ik maakte me zorgen toen ik je laatst een paniekaanval zag hebben. Ik heb gehoord hoe lastig het is om met anxiety te leven en ik wilde graag vertellen dat ik heb gelezen over de voordelen van yoga voor het omgaan met anxiety.“‘

‘Kun je niet gewoon een pilletje nemen?’

Er zijn zeker mensen die medicijnen nemen tegen hun angststoornis, maar er zijn ook genoeg mensen die het op een andere manier proberen te verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan ademhalingsoefeningen en sport. Door te doen alsof een pil sowieso helpt, laat je het lijken alsof het probleem niet zo erg is en easy op te lossen is. Vraag in plaats daarvan hoe je iemand kunt helpen en luister goed naar diegene.

Bron: Seventeen | Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen