Meisje eet ontbijtgranen in de ochtend

8 Tips waarmee jij een ochtendpersoon wordt

Is je bed jouw BFF en lukt het je gewoon écht niet om er op tijd uit te komen? No worries. Wij hebben acht tips waarmee de ochtend in no time jouw favorite part of the day wordt.

1. Stop met snoozen

Jij weet de snooze knop ‘s ochtends in no time te vinden. We know dat het heel fijn is om nog even te blijven liggen, maar hierdoor wordt de dag ook steeds korter. Ook blijkt uit onderzoek dat snoozen slecht is voor je concentratie en, geloof het of niet, het werkt verslavend. Elke keer als je snoozet, maakt je lichaam serotonine (een geluksstofje) aan. Kom dus gewoon je bed uit als je wekker voor de eerste keer afgaat.

Met deze tips snooze jij nooit meer!

2. Zorg dat er ‘s nachts frisse lucht binnenkomt

Je hoeft heus niet al je deuren en ramen wagenwijd open te gooien, maar het kan (zelfs in de winter) zeker geen kwaad om je raam op een kiertje te zetten. Frisse lucht is important! Als je je ramen altijd gesloten houdt, wordt het muffig in je kamer en word je minder fijn wakker. Check hier meer redenen waarom je beter in een koude kamer kunt slapen.

3. Zorg dat er ‘s ochtends genoeg licht je kamer binnenkomt

Zo word je sneller en natuurlijker wakker. Laat de gordijnen eens een nachtje open om te zien wat er gebeurt. Je kamer wordt hierdoor natuurlijk verlicht, waardoor je hersenen een seintje zullen geven aan je lichaam en je rustig wakker wordt. Let wel op: slapen met licht is niet goed voor je. Zet voor het slapengaan dus geen lamp aan. Er bestaan wel lampen die juist bedoeld zijn om fijn mee wakker te worden. Zulke ‘wake up lights’ worden ‘s ochtends steeds feller, zodat je niet ineens met fel licht geconfronteerd wordt.

Doe deze 5 dingen voor het slapen gaan en je wordt amazing wakker.

4. Begin je dag met een glas water

No better way to start your day dan met een glas water. Je bent na een nacht slapen aardig dehydrated en door in de ochtend te drinken, vul je je vocht aan. Ook is een glas water in de ochtend goed voor je concentratie en je hebt weer één van de aanbevolen acht tot tien glazen water op. Win-win-winsituatie!

5. Kijk ‘s ochtends geen films en series

Je begint met een aflevering van je favo Netflix-serie en eindigt een half seizoen verder, want die ene aflevering was écht te spannend. Long story short: je kunt er in de ochtend beter niet aan beginnen. Sta eerst op, eet wat en get ready. Daarna is er tijd voor series en films.

Check hier waarom je nooit gelijk op je telefoon moet kijken als je net wakker bent.

6. Geef jezelf een reden om op te staan

Als je een aantrekkelijke reden hebt om uit bed te komen, wordt het een stuk gemakkelijker. Maak bijvoorbeeld een yummy breakfast voor jezelf en ga er lekker voor zitten. Wedden dat jij voor die pancakes meteen je bed uitspringt? Je kunt ook je telefoon of laptop aan de andere kant van je kamer neerleggen. Zo blijf je niet urenlang in bed TikToks of YouTube-video’s kijken.

Check ook: Deze 11 bijzondere dingen kunnen gebeuren in je slaap.

7. Doe een workout in de ochtend

Als je ‘s ochtends begint met een sport- of yogasessie, voel je je de rest van de dag een stuk energieker. Neem even de tijd om wakker te worden en go for it! Je hoeft echt geen CrossFit te doen om acht uur ‘s ochtends. Een wandeling of een korte workout is voldoende. Daarnaast staan er meer dan genoeg korte workouts op YouTube, dus er zit vast iets voor jou tussen.

8. Geef niet op

Je zult morgen echt niet opstaan en ineens een ochtendpersoon zijn. Geef jezelf de tijd om te wennen aan een ritme en probeer het opnieuw wanneer het een dagje niet lukt. You’ll get there eventually en na een tijdje is morning person jouw middle name.

Slaap je slecht? Met deze 12 tips is dat verleden tijd!

Bron: Quest, BCC, NSMBL | Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen