Danique (16) heeft last van paniekaanvallen zodra haar examens naderen. De druk wordt haar te veel, maar ze heeft geen andere keus dan doorgaan als ze dit jaar wil slagen.

 

‘Ik ben altijd wel een beetje van het laatste moment leren geweest. Zelf vond ik namelijk dat ik supergoed presteerde onder druk. Ik haalde nachten door en haalde mijn tentamens dan met vlag en wimpel. Mijn nek en armen zaten dan wel helemaal onder de kleine rode vlekjes, maar de dokter zei dat dit stressvlekjes waren. Die zijn na twee dagen ook weer weg. En in principe had ik daar geen last van. Nu ik in mijn laatste jaar zit bereidde ik me precies hetzelfde voor op mijn examens. Ik zat thuis aan mijn bureau en maakte samenvattingen van mijn leerstof. Het ging best prima, totdat een stemmetje in mijn hoofd ineens zei ‘je gaat dit niet halen’. Normaal ben ik super positief, maar ineens nam deze zin mijn gedachten over. Het was het enige waar ik nog aan kon denken. Mijn handen begonnen te zweten, mijn hoofd te bonken en ik had het gevoel alsof er een riem om mijn ribben zat die steeds strakker werd getrokken. Ik kreeg geen lucht meer en raakte in paniek. Gelukkig was mijn moeder thuis. Zij probeerde mij te kalmeren en vroeg me wat er aan de hand was. Ik had geen idee.’

 

Paniekaanvallen

‘Ik was bijna alweer vergeten wat er gebeurd was, toen het een paar dagen later weer gebeurde. Dit keer heftiger. Ik kreeg er kippenvel van en kon niet stoppen met huilen. Na een tijdje ging het voorbij en probeerde ik me weer te concentreren. Ik had nog vier dagen voor mijn examen en ik moest deze halen, anders zou ik zakken. In deze vier dagen kreeg ik steeds vaker van die aanvallen. De dag ervoor zelfs vier keer. Mijn moeder nam me mee naar de huisarts. Hij legde uit dat het paniekaanvallen zijn. Ik vond dit zo’n raar idee, want hier had ik nog nooit last van gehad. Waar kwam dit ineens vandaan? Volgens hem door de druk, omdat ik zo aan het stressen was over dat examen.’

 

Tips and tricks

‘Inmiddels heb ik het wel een beetje onder controle, maar het blijft eng. Ik heb geleerd om iets anders te gaan doen wanneer ik het voel opkomen. Ik ga dan bijvoorbeeld een rondje lopen of even theedrinken om mijn hoofd te legen. Tegelijkertijd let ik op mijn ademhaling om deze onder controle te krijgen. Diep in via mijn neus en uit via mijn mond. Eigenlijk gaat het dan best wel weer. Op advies van de huisarts kijk ik dan ook even een half uurtje niet op mijn telefoon, omdat volgens hem de prikkels van het scherm de paniekaanvallen triggeren.’

Geef je brein een boost met deze mind tricks. Mocht je last hebben van paniekaanvallen, neem dan contact op met je huisarts.

 

LEES OOK:

Fotografie: Unsplash