anxiety

Coronadip? Deze tips kunnen helpen

In een onderzoek van I&O Research blijkt dat door de coronacrisis psychische klachten onder jongeren erg zijn toegenomen. Zo zegt 71% van de 18 tot 24-jarigen dat ze zich eenzamer voelen, terwijl dit in april nog 49% was.

Veel jongeren voelen zich eenzaam, missen hun oude leven, fysiek contact en maken zich zorgen om de toekomst. Check hier wat tips die kunnen helpen.

Erover praten

De eerste tip is altijd om erover praten. Dit kan met een professional zijn, maar bijvoorbeeld ook met je ouders of decaan. Iemand die jij vertrouwt. Hierdoor krijg je niet alleen een hoop nieuwe tips en inzichten, maar het lucht ook op.

Houd een structuur aan

Probeer zoveel mogelijk een ritme in je dag te houden. Sta op en ga slapen rond dezelfde tijd en probeer ook overdag bezig te blijven, door bijvoorbeeld een boek te lezen, te studeren, te werken of maak een wandeling.

Let er bovendien op dat je gezond blijft eten en bewegen. Doordat we thuis zitten, hebben we vaak de neiging om in ons bed te blijven liggen en zijn we sneller geneigd om maaltijden te skippen of juist ongezond te eten. Force yourself dan ook om elke dag even naar buiten te gaan. Wandelen saai? Niet als je de hond (van de buren) meeneemt! Van buiten zijn krijg je een instant mood boost- en van cute puppers ook. Niet overtuigd? Ga hardlopen! Dan ben je ook lekker buiten. Plus: bij hardlopen komen er allerlei stofjes vrij die pijn verlichten, stress verlagen en je instant happy maken. Ook kan je natuurlijk een at home workout doen to get your blood pumping.

Wees lief voor jezelf

Zorg dat je een structuur aanneemt, maar wees ook lief voor jezelf. Als jij een avondje op de bank wil blijven liggen met een reep chocola, moet je dat jezelf gunnen. Jezelf trakteren op dat nieuwe jurkje of lekker eten? Do it! Dit is een hele rare tijd, so don’t be too hard on yourself.

Probeer in contact te blijven met andere mensen

Waarschijnlijk ben je dankzij WhatsApp 24/7 in contact met andere mensen, maar probeer het appen ook eens in te ruilen met bellen, Zoomen of Facetimen. Het is vaak veel fijner om daadwerkelijk iemand z’n stem te horen, dan alleen te communiceren via appjes.

Ook kun je bijvoorbeeld een leuke quiz organiseren via Zoom voor al je vrienden of kijk met z’n allen op afstand een film via Netflix Party!

Check ook: De tweede coronagolf is extra zwaar voor mensen met psychische problemen

Bron: NOS | Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen