Het is je misschien weleens overkomen: een paniekaanval. Maar wat gebeurt er in je lijf tijdens zo’n panic attack? En hoe word je weer chill? CG! legt het je uit.

Heavy hartslag

Tijdens een paniekaanval wordt adrenaline door je lijf gepompt, wat ervoor kan zorgen dat je hart als een malle tekeergaat. Dat gevoel maakt je misschien nóg angstiger, omdat je je zorgen maakt over wat er gebeurt. Help jezelf te ontspannen: ga zitten, zet je voeten stevig op de grond (tenen gespreid) en doe alsof je ze één voor één tegen de grond duwt. Adem ondertussen diep in en uit. You’ve got this.

Hot ’n cold

Ook al zit je misschien in de klas of loop je in de winkel: je lichaam maakt zich klaar om een sprintje te trekken. Er stroomt minder bloed naar je handen en voeten, en meer naar de grote spieren die je nodig hebt om hard te kunnen rennen. Gevolg: tintelende handen en voeten en koude rillingen of een zweetaanval. Je lichaam probeert namelijk de temperatuur op peil te houden tijdens al deze snelle veranderingen. Drink iets warms om je af te leiden van de rillingen of iets kouds als het zweet je uitbreekt.

Danger zone

Een paniekaanval krijg je als je lichaam denkt dat je in gevaar bent, terwijl dat niet zo is. Als reactie op dat ‘gevaar’ gaat je lichaam in de fight-or-flight mode om zich te beschermen. (Dat stamt nog uit de tijd dat mensen holbewoners waren.) Ineens maak je heel veel adrenaline aan, wat dat nare gevoel veroorzaakt dat er iets ergs gaat gebeuren. Gelukkig gaat het vanzelf over. Stel jezelf ondertussen gerust door te zeggen dat je veilig bent en dat het maat een paniekaanval is. Na ongeveer twintig minuten ben je weer helemaal oké.

Blurry

Als je bang bent, word je extra alert. Om zoveel mogelijk info in je op te nemen, worden je pupillen groter. Zo laten je ogen extra licht door. Dit kan ervoor zorgen dat je wazig gaat zien en misschien zelfs duizelig wordt. Maar no worries: als je de 3-3-3-regel volgt, ben je zo weer gefocust. Noem drie dingen die je ziet, drie geluiden die je hoort en beweeg drie lichaamsdelen. Daarmee vertel je je lichaam dat je niet in gevaar bent.

Hyperventileren

Je lichaam gaat in overlevingsmodus extra hard werken om bloed door je aderen te pompen. Daardoor kan het zijn dat je oppervlakkiger gaat ademen. Wat je dan moet doen? Denk aan iets leuks terwijl je zeven seconden inademt en vervolgens vier seconde uitademt. Beeld je bijvoorbeeld in dat je aan rozen ruikt of kaarsjes uitblaast.

LEES OOK:

Beeld: Pexels