Blij

Druk? Doe alleen wat je écht belangrijk vindt

Soms kan je ineens dat gevoel overvallen dat iedereen iets van je wil: je familie, vrienden, studie, werk… – het houdt niet op. En dan zou je het belangrijkste bijna vergeten: wat wil je zelf eigenlijk? Met deze oefeningen krijg je beter inzicht in de dingen waar je zélf je tijd in wil steken.

Stap 1: Dit zijn mijn levensdoelen

Bepaal drie tot vijf levensdoelen waarop je je de komende tijd wil richten. Kies niet zozeer wat moet, maar vooral wat je wil. Zoals iets nieuws leren, je studie halen, een bijbaantje vinden waar je iets van opsteekt, tijd besteden aan familie, fit en gezond blijven, iets voor de samenleving doen, tijd doorbrengen in de natuur… ga zo maar door!

Deze vragen kunnen helpen bij het bedenken van je persoonlijke prioriteiten:

  • Waarop ben je trots wat je doet?
  • Wat gaat ‘gewoon’? Wat is minder belangrijk?
  • Wat maakt je níét gelukkig? Waar voel je een vervelende druk bij?

Stap 2: Ken je prioriteiten

Je doelen vastgesteld? Zet ze op papier. Streef ernaar om 95% van je tijd in je doelen te steken. De overige 5 procent kan heel divers zijn: een klasgenoot helpen, klusjes in het huishouden doen, op internet struinen naar een nieuwe winterjas. Maar als het veel meer dan 5 procent wordt, besteed je dus te veel tijd aan details, of aan dingen die je niet gelukkig maken, of aan de prioriteiten van andere mensen. Kortom, je bent bezig je eigen doelen uit het oog te verliezen.

Stap 3 Sta elke dag stil bij je prioriteiten

Dit kun je op verschillende manieren doen. Maak elke dag bijvoorbeeld een planning met wat je wil doen en wat je wil bereiken. Je kunt ook gedurende de dag een wekker zetten op je telefoon. Als de wekker afgaat krijg je een reminder om even adem te halen en jezelf te bedenken: doe ik wat op dit moment het belangrijkst is? Ben ik op dit moment wie ik wil zijn?

Check ook: Lief voor jezelf zijn – zo doe je dat

Meer selfcare?

Wil je verder aan de slag met selfcare en prioriteiten stellen? In de Instagramtraining Selfcare tegen stress van Psychologie Magazine word je in 21 dagen begeleid bij het ontwikkelen van nieuwe zelfzorggewoonten die je moeiteloos integreert in je dagelijks leven. Voor meer rust, ontspanning en tevredenheid met jezelf.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen