Stress Getty Images

Gestrest over de toekomst? Here’s what to do

Nobody knows wat de future voor ons in petto heeft en door de wereldwijde coronapandemie is er meer onzekerheid dan ooit. Of je nou net begint met de middelbare school, studeert of al een baan zoekt: COVID-19 heeft onze toekomstplannen behoorlijk overhoop gehaald. Is de toekomst stressing you out? Here’s what to do.

Waarom zijn jongeren zo gestrest over hun toekomst?

It goes without saying dat 2020 een zwaar jaar voor iedereen is geweest. Ook voor jongeren is het moeilijk, aangezien er zo’n grote mate van onzekerheid is.

Jongeren maken zich vooral zorgen over hun korte termijn toekomst, zoals of ze een baan kunnen vinden, genoeg geld hebben om hun rekeningen te betalen, maar ook lange termijn zorgen, zoals of ze ooit een huis kunnen kopen en wat voor soort levensstijl ze zich kunnen veroorloven, legt Annie Wylie van ReachOut uit, een Australische mental health service for jonge mensen. Ook speelt de anxiety voor de klimaatverandering mee.

Stress vs. Social Media

Door voortdurend op social media te kijken, kan je je stress voor de toekomst vergroten. Je ziet hier namelijk constant de hoogtepunten van andere mensen, waarmee je jezelf kan gaan vergelijken. ‘Het kan je het gevoel geven dat je moet werken naar een lifestyle die ‘perfect’ is, en die ook vaak heel duur is’, vertelt Annie.

Wat kun je daaraan doen?

Het is belangrijk dat je je juist empowered voelt door social media en niet gestrest. Gebruik social media daarom vooral voor het connecten met je vrienden, het volgen van goede doelen en creators waar jij passionate over bent (art, fashion of foodblogs), of door te delen wat voor jou belangrijk is.

Zie jij dingen op je feed voorbijkomen die jou stress kunnen opleveren? Ontvolg of mute het account of blokkeer de hashtag. And remember, voor elke For You page is er ook een handige ‘Niet geïnteresseerd’ knop. Put it to use.

Check ook: 5X soorten therapie (en waarvoor ze worden ingezet)

Hoe kan je oké zijn met het feit dat je je toekomst niet onder controle hebt?

Dit is difficult. Het is nou eenmaal moeilijk om met zoveel onzekerheid om te gaan en te accepteren dat je geen controle hebt over de toekomst. Bijna iedereen dealt met deze stress, en voor iedereen helpt weer iets anders om deze stress te verminderen.

Zo kan het praten met een professional je helpen om je mentaal rustiger te voelen, of praat erover met je bijvoorbeeld je ouders. Ook is het belangrijk om te weten dat kleine dagelijkse dingetjes al invloed kunnen hebben op hoe we ons voelen.

Check ook: Everything you need to know voordat je in therapie gaat

Control the things you can

‘Eén van mijn hacks is om te kijken waar je vandaag of deze week wél controle over hebt, en daarmee aan de slag te gaan. Het kan zelfs zoiets simpels zijn als elke dag op dezelfde tijd op te staan of elke week een hobby in te plannen die je leuk vindt om te doen’, vertelt Annie. Misschien wil je wel een nieuwe taal leren, of een instrument.

Wat zijn manieren waarmee je stress over jouw studie- of carrièrekeuze kan verminderen?

Als je je echt gestrest voelt over de toekomst, kan het helpen op je grotere doelen op te splitsen in kleinere stappen. Dat betekent niet dat je je doelen hoeft te veranderen of kleiner moet maken. Je moet ze alleen misschien aanpassen op de huidige (corona) toestand.

Kleine stappen

Als jij bijvoorbeeld graag in het buitenland wil werken of stage wil lopen, kun je nadenken wat je daarvoor nu al vanuit huis kunt doen. Denk aan een spaarplan maken, de taal leren van het land waar je naartoe wil of op zoek gaan naar mensen die hetzelfde hebben gedaan voor tips en advies.

Studiekeuze

Een studiekeuze maken blijft lastig. Helemaal als er geen real life open dagen zijn en je geen scholen mag bezoeken. Gelukkig zijn er een hoop online opties te vinden die je kunnen helpen bij het maken van je studiekeuze. Denk aan een online open dag bezoeken, een dag online meelopen met een eerstejaars student of een online college volgen.

Ook kun je natuurlijk een oproepje op social media plaatsen. Zo kun je mensen ontmoeten die je kunnen vertellen over een bepaalde studie en krijg je meer inzichten welke studie jou het meeste aanspreekt. Hiervoor kun je natuurlijk Instagram of Facebook gebruiken, maar mocht dat niet lukken, dan is LinkedIn ook een hele handige site om (oud-)studenten te vinden.

Wat kan praten over deze issues voor jou doen?

Zoals we al zeiden, is praten over je zorgen erg belangrijk. Krop je gedachten en gevoelens niet op, maar vertel ze aan iemand die je vertrouwt, een huisarts of mental health professional. Het is belangrijk om je mental health serieus te nemen, helemaal in deze tijd.

Jouw zorgen over de toekomst (of about anything else) zijn altijd valid. Je hoeft je dus niet te voelen alsof jouw zorgen niet belangrijk genoeg zijn. Praten met iemand kan ervoor zorgen dat je je opgeluchter voelt, en waarschijnlijk krijg je ook nog een paar goede tips waardoor je je weer wat enthousiaster voelt over de toekomst.

Als je het echt niet ziet zitten om met een volwassene te praten, kun je ook je zorgen opschrijven. Op deze manier is het toch op een manier uit je hoofd en kun je alles voor jezelf op een rijtje krijgen.

Check ook: Hoe weet je dat je therapie nodig hebt?

Laatste advies

Iedereen dealt anders met stress over de toekomst. Als je er echt veel moeite mee hebt, is het belangrijk dat je support zoekt, bijvoorbeeld bij vrienden, je ouders of een professional.

Als je het gevoel hebt dat er niemand is waarmee je jouw issues kan bespreken, bel of chat dan bijvoorbeeld de kindertelefoon (t/m 18 jaar). Die staan je altijd te hulp. Bel gratis 0800-0432 of chat met iemand op hun website www.kindertelefoon.nl  

Bron: Girlfriend.au | Beeld: Getty Images

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen