De feestdagen lijken misschien één groot feestje, maar zijn niet voor iedereen leuk. Wat als je iets hebt dat de most wonderful time of the year juist de hardest time of the year maakt? Lees hier de verhalen van CG! lezeressen en tips om jouw holidays toch iets fijner te maken.

Depressie

Depressie komt helaas vaak voor: ongeveer 18,9% van de meiden tussen de 18 en 24 jaar heeft een depressie gehad. En daar zijn de jongeren met lichte depressieve klachten nog niet eens bij opgeteld.

Esther (18):

‘Ik zat vorig jaar tijdens de feestdagen middenin een depressie. Ik had totaal geen zin om gezellig te doen. Juist omdat iedereen het leuk leek te hebben, voelde mijn dip nog meer als falen. Na de feestdagen ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik antidepressiva. Dat heeft geholpen, maar toch hik ik weer tegen kerst aan. Ik heb besloten dat ik niet te veel plannen maak en per dag ga bekijken waar ik zin in heb. Dan ligt er niet zo veel druk op me.’

Wat kun je doen als je in een depressieve dip zit?

Als je je niet fijn voelt, is het het beste om je gevoelens uit te spreken. Dit betekent niet dat je iedereen alle details moet vertellen, maar als iemand van jouw struggles op de hoogte is, kan diegene je helpen. Al is het maar met begrip of steun.

Lees hier onze Life Talk over depressie. 

Hoogsensitiviteit

Als je hoogsensitief bent, komen prikkels vaak keihard binnen. Het is iets dat vaak voorkomt: maar liefst 15 tot 20% van iedereen zou hoogsensitief zijn.

Julia (20):

‘Omdat ik hoogsensitief ben, viel ik twee jaar terug flauw tijdens kerst. Ik heb daarna de rest van de nacht moeten overgeven omdat mijn lichaam de prikkels niet meer kon verwerken. Afgelopen kerst wilde ik niet weer onderuit gaan, dus besloot ik oordopjes te kopen. Ik heb ze de hele kerst ingehad. Je hoort nog wel alles, maar veel minder hard, dus je hoofd raakt niet zo overprikkeld.’

Kruidvat

Oordopjes tegen geluid €1,99 KRUIDVAT

Wat vinden Nederlanders nou écht van kerst?

Eetstoornissen

Reclames van supermarkten en verplichte familiediners… Dagen waarop verplicht samen gegeten wordt, zijn voor mensen met een eetstoornis vaak heel moeilijk.

Rowan (19):

‘Omdat ik moeite kan hebben met eten, vind ik het lastig om net als anderen plezier te beleven aan de feestdagen. Ik ben die dagen juist extra veel bezig met het wel en niet eten. Uiteindelijk is het altijd gezellig om met vrienden of familie ergens te eten, maar het is ook moeilijk om naar uit te kijken. Wat mij helpt, is als ‘back-up’ iets van comfort food mee te nemen, zoals crackers of een mueslireep. Stel dat het niet lukt om iets van de kaart te eten, heb ik altijd dat nog.’

Tip: als je het te moeilijk vindt om te eten of er te veel druk op ligt, dan kan het helpen om het etentje gewoon te skippen. Na het diner kun je altijd nog langskomen en mis je de gezelligheid niet. Luister naar je grenzen en handel ernaar – je mag best wel eens ‘nee’ zeggen.

Angstklachten

Iedereen heeft weleens een angstig gevoel, maar als je altijd bang bent, kan het zijn dat je een angststoornis hebt. Deze kan zich op allerlei manieren uiten, waaronder in paniekaanvallen. Ongeveer 2 tot 6% van de kinderen en jongeren heeft een angststoornis.

Kirsten (21):

‘Ik heb altijd last gehad van angstige gevoelens als ik naar sociale evenementen ga. Dat hangt samen met zorgen om hoe ik eruit zie en de angst dat anderen mij raar vinden. De feestdagen zijn voor mij extra stressvol: ik pieker zoveel dat ik er bijna niet van kan genieten. Al die verplichtingen, zoals even naar opa en oma, borrels, langs de buren, boodschappen doen en dan nog die chaos en visite… Ik zie er altijd als een berg tegenop. Wat voor de één een feest is, vormt voor de ander een strijd.’

Wat kun je doen als je last hebt van angstklachten?

Ook hier geldt: luister naar jezelf en neem je gevoel en klachten serieus. Je hoeft niet officieel een stoornis te hebben om hulp te willen zoeken. Als je je angstig voelt, kan het helpen om je te focussen op je ademhaling (adem bijvoorbeeld op het ritme van onderstaande gif om tot rust te komen) of zoek een andere afleiding, bijvoorbeeld een spelletje spelen op je telefoon.

LEES OOK:

Beeld: Unsplash