vrienden

Je bent niet de enige met FOMU (Fear Of Meeting Up)

We kunnen niet wachten om het normale leven weer op te pakken maar na ruim een jaar social distancen en lockdownen is dat ook best wel weer spannend. FOMU, noemt datingapp Badoo dit. Oftewel: fear of meeting up.

Oké, tbh: eigenlijk bedoelde Badoo met FOMU de angst om weer IRL te daten na al dat gelockdown, maar based on true experiences, kunnen we je vertellen dat de fear of meeting up niet alleen geldt voor meeting up met dates. Ook met vrienden of familie afspreken is na ruim een jaar corona niet meer zo carefree as it used to be. Helemaal niet nu de maatregelen voorzichtig versoepeld worden en (het nieuwe) normaal steeds dichterbij komt (which, in fact, should be GOOD news).

Routekaart

Wat de overheid kan met routekaarten voor maatregelen, kunnen wij voor FOMU. Met dit stappenplan wordt afspreken less scary, dus more fun.

1. Don’t overthink

‘Als je bang bent, overschat je makkelijk de kans dat waar je bang voor bent, gebeurt. Ik wil niets bagatelliseren, maar het is goed om je hier als eerste stap bewust van te zijn’, aldus GZ-psycholoog Esther Westenberg.

2. Wees eerlijk

Als je je angst niet uitspreekt, kan ook niemand er rekening mee houden. Vertel dus (voordat je afspreekt) waar je je wel en niet chill bij voelt. Liever buiten dan thuis? Fine. Geen knuffel? Cool. ‘Geef aan dat je het lastig vindt. Zorg dat mensen je grenzen kennen, zodat ze die in acht kunnen nemen’, tipt Westenberg. ‘Misschien heb je er in het begin iets meer nodig om vanuit je coconnetje weer een sociale vlinder te worden. Dat kan tijd kosten. Geef jezelf die.’ Enne… No judging here, dus wees daar ook niet bang voor. ‘Iedereen heeft in meer of mindere mate wel iets waar ze tegenaan lopen in deze situatie.’

3. Begin klein

Kijk, begrijp ons niet verkeerd: we kunnen niet wachten om weer in volle concertzalen met onze lievelingsliedjes mee te zingen en onbedoeld tegen wildvreemden aan te schuren op festivals, maar dat hóéft (en kan waarschijnlijk) ook nog helemaal niet. ‘Bouw het stap voor stap op en beloon jezelf met iets kleins per stap’, zegt Westenberg. ‘Maak een lijstje met dingen die je eng vindt met oplopende fear factor. Begin met het minst enge, want dan heb je de meeste kans op succes.’ Jezelf belonen kan al zo simpel zijn als een uur door je FYP op TikTok scrollen of CG! lezen. ‘Spreek bijvoorbeeld eerst een op een af in plaats van in een groepje of zie eerst die ene vriendin zonder mondkapje.’

4. Wennen

We moeten echt weer wennen aan de prikkels van meer real-life contact. Gun jezelf daarom tussendoor pauze. ‘Loop even weg om drinken voor jezelf te pakken en vraag desnoods of je voor de ander ook iets kunt meenemen. Of loop een rondje, ga naar de wc…’ Creëer kleine momentjes voor jezelf om jezelf én je brein even rust te geven. Dat werkt veel beter dan jezelf krampachtig dwingen als je je overwhelmed voelt. ‘Het kan ook helpen om een liedje in je hoofd te zingen of het er even af te schudden.’ Al doe je de Kabouterdans, het is echt allemaal oké.

5. Aftercare

‘Zet lekker een jankfilm op. Of juist een grappige. Gun jezelf na het socializen de mogelijkheid om tot rust te komen of het eruit te gooien. Zo help je jezelf die prikkels te verwerken.’

Check hier de beste zielige films om te kijken op Netflix als je zin hebt in een goede huilbui

Wil jij meer lezen over FOMU? Check dan pagina 29 in CG!’s nieuwe zomer issue!

Cg0321 Hr 1
SHOP HIER

Check ook: QUIZ: Welke vakantie bestemming moet jij na corona als eerste bezoeken?

Beeld: Archief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen