mediteren

Mediteren kun je leren!

Everyone and their mother lijkt te zweren bij mediteren. Klinkt misschien suf, maar zo’n momentje voor jezelf kan veel goeds doen. Zeker nu! En suf hoeft het niet te zijn. Er zijn genoeg handige tools om je, op een manier die bij jou past, op weg te helpen!

Niks te verliezen

Als je voor het eerst mediteert, is het goed om te bedenken waarom je het wil doen en wat je ervan verwacht. Meditatie kan magisch zijn, maar het is helaas niet zo dat één keer een paar minuten stilzitten je problemen wegtovert. Het vraagt oefening en discipline. Sounds lame? Bekijk het mediteren als een nieuwe skill masteren. Of je nou een sport goed wil beoefenen, een instrument wil kunnen bespelen, een bepaalde opleiding wil volgen of gewoon een TikTok-dansje wil kunnen, elke vaardigheid heeft oefening en tijd nodig.

Daarnaast is motivatie het allerbelangrijkst als je iets nieuws wil leren. Voor mediteren is dat niet anders. Gelukkig zijn er countless redenen op te noemen waarom mediteren goed voor je is. Het helpt je ontspannen, het is goed voor je concentratie en het boost je zelfvertrouwen. Je leert meer in het moment te leven, je emoties en gedachten te herkennen, dichterbij jezelf te komen én het vermindert angst. Long story short: nothing to lose!

Ready? Sit, go!

Denk je bij mediteren aan iemand die enigszins ongemakkelijk in kleermakerszit zit? Fair enough, maar weet ook dat je prima kunt mediteren als je ligt, bijvoorbeeld op de grond, op bed of op de bank. Zittend (het liefst lekker rechtop, zodat je goed in- en uit kunt ademen) en zelfs lopend kan ook, zolang je dat maar met aandacht doet. Zoek dus een houding of plek die jij op dat moment chill vindt.

Check ook: Kan jij wel wat extra ontspanning gebruiken? Deze 5 apps doen wonderen

Kies een plek waar je je prettig voelt en waar niemand je stoort. Voordat je begint, is het slim om eventuele afleidingen te tackelen. Zet daarom je telefoon uit of op vliegtuigstand en leg ‘m het liefst uit het zicht of in een andere kamer.

Gebruik je een app of podcast om te mediteren? Dan moet je je telefoon natuurlijk wel in de buurt houden. Zet in dat geval de notificaties van je apps even uit, zodat ze je tijdens het mediteren niet afleiden, maar ook zodat je daarna niet meteen alle berichtjes en prikkels binnenkrijgt die je in de tussentijd ‘gemist’ hebt. Om je even helemaal af te sluiten voor afleidingen tijdens je meditatie, kun je de oefeningen het best afspelen via een koptelefoon of oortjes i.p.v. via het schelle geluid van je telefoon zelf. Tipje van CG!’s Donna: Huawei heeft hele fijne en betaalbare noise cancelling in-ears die hier perfect voor zijn! (de FreeBuds 4i, ’10/10 would recommend this als je je even helemaal af wilt zonderen!’)

Als je het fijn vindt, kun je ook kaarsjes of wierook aansteken, een rustig muziekje opzetten en bijvoorbeeld een kussen of dekentje pakken. De komende minuten zijn for you and you only, dus je kunt het maar beter zo gezellig en comfy mogelijk maken!

Mindfull mindset

Mediteren kan voelen als nietsdoen, je zit tenslotte stil en je bent niet actief bezig met dingen uitvoeren of bedenken. Omdat we dit niet gewend zijn, kan het ook saai of zelfs onrustig voelen. Je merkt waarschijnlijk dat er, zeker in het begin, allerlei gedachten opborrelen. Misschien voelt het als piekeren en wil je het liefst alles opschrijven wat in je opkomt of meteen weer aan de slag. De truc is om dat juist even niet te doen. Probeer rust te vinden in het moment.

LEES DE REST VAN DE MEDITATIE TIPS IN CG!’S OWN YOUR POWER ISSUE!

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen