weerstand

Met dit eten geef je je immuunsysteem een boost

Voel je je de laatste dagen minder fit, moe of een beetje grieperig? Dat is heel normaal rond deze tijd van het jaar. Misschien maak je je nu wel extra druk omdat je bang bent dat je het coronavirus krijgt/hebt, maar het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er dus ook normale griep en verkoudheid heerst. En besides that ben jij nog jong en kan jouw lichaam het virus prima aan. Hoewel je niet zeker kunt weten of je een griepje krijgt, kun je wél je immuunsysteem een boost geven. Dit doe je door de volgende dingen te eten die je helpen een goede weerstand op te bouwen.

1. Kippensoep

Onze voorouders aten het al wanneer ze last kregen van een snotneus: verse, zelfgemaakte kippensoep.  Hete vloeistoffen zoals kruidenthee en soep zorgen ervoor dat je je stukke beter gaat voelen als je ziek bent. Dit komt mede door het stofje ‘carnosine’. Dit helpt je immuunsysteem om van verkoudheid en/of griep af te komen. Wil je het beste resultaat? Neem dan twee keer per dag een kommetje kippensoep of –bouillon als je griep hebt.

2. Gember

Gember: you either hate it or love it. Vers gesneden gember is heel lekker en gezond. Daarnaast laat gember je op een gezonde manier zweten en helpt het bacteriën en infecties afweren. Zo helpt gember tegen symptomen zoals: hoofdpijn, spierpijn, koorts, zwakte en helpt het om misselijkheid te verminderen.

3. Aardbeien

In aardbeien zitten veel antioxidanten, zoals vitamine C. Antioxidanten helpen je lichaam te vechten tegen ziekte en veroudering. Als je je niet zo fit voelt kun je een smoothie maken met aardbeien en vers sinaasappelsap. Je zult je daarna een stuk fitter voelen!

4. Spinazie

Spinazie wordt ook weleens ‘super food’ genoemd omdat het vol zit met folaat (foliumzuur of vitamine B9). Deze stof helpt bij het maken van nieuwe cellen. Ook bevat spinazie antioxidanten als vitamine C. Wil je zoveel mogelijk voedingsstoffen uit spinazie halen? Eet het dan rauw of zachtgekookt.

5. Citrusvruchten

Citrusvruchten zoals sinaasappels, grapefruit en mandarijnen zitten boordevol  vitamine C en Antioxidanten aka immuniteit boosters. Vitamine C helpt je om sneller beter te worden na een verkoudheid of griep.

6. Broccoli

Broccoli bevat heel veel voedingsstoffen die je weerstand verbeteren. In deze groente zit namelijk vitamine A, vitamine C en glutathion.

7. Pure chocolade

Goed nieuws voor alle choco liefhebbers! Pure chocolade zit vol met het gezonde mineraal zink, wat het risico op infecties vermindert en de groei van witte bloedcellen stimuleert. Het beste is om wel suikervrije chocolade te kopen.

8. Yoghurt

Neem dagelijks een kommetje (magere) yoghurt en je verlaagt de kans op een verkoudheid.

9. Knoflook

Knoflook geeft je immuunsysteem een flinke boost en werkt als een natuurlijk antibioticum, zoals bij schimmelinfecties. Al heel lang wordt knoflook gebruikt tegen bacteriën, schimmels, virussen en parasieten. Een echt wondermiddel dus!

10. Haver

Eet havermoutpap of overnight oats en je zult zien dat je wondjes sneller helen en antibiotica beter zal werken!

11. Noten en zaden

Noten en zaden bevatten mega veel voedingsstoffen: calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1 and the list goes on and on. Heb je een vreetbui? Eet dan een handje nootjes in plaats van een zak M&M’s.

12. Wortel

Wortels zijn de beste bron van betacaroteen. Dat is een antioxidant die in je lichaam wordt omgezet tot vitamine A. Eet iedere dag tien worteltjes en je krijgt voldoende vitamine A binnen!

13. Champignons

Paddenstoelen en champignons bevatten veel vitamine B, waardoor ze superbelangrijk zijn voor een goede weerstand. Ze bevorderen namelijk de productie van witte bloedcellen die weer helpen met het bestrijden van infecties in je lichaam.

14. Oesters

Je moet er van houden, maar oesters zitten vol zink wat je nodig hebt voor een goed functionerend immuunsysteem. Krijg je oesters niet naar binnen? Ga dan voor andere producten waar zink in zit zoals kaas, kip of vis.

15. Zoete aardappel

Zoete aardappels zijn rijk aan vitamine A, B1, B6, C en de mineralen magnesium, koper, calcium, kalium, ijzer en mangaan. Een hele lijst wat helpt bij het bevorderen van je immuunsysteem!

LEES OOK:

Beeld: GettyImages
Bron: gezondheidsnet, Ilovehealth, Girlscene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen