Ben je gestresst, wil je meer in het moment leven of wil je gewoon wat vaker ‘even niks’, dan heb je vast weleens gehoord dat mindfulness the way to go is. Maar wat is het, hoe werkt het en is het wel iets voor jou? CG! proudly presents: mindfulness voor dummies.

Waar komt het vandaan?

Mindfulness lijkt een trend van de laatste jaren, maar is eigenlijk al 2000(!) jaar oud. Het vindt z’n oorsprong in het boeddhisme. Volgens de boeddhisten is er een pad van acht elementen om je van pijn en geestelijke onrust af te helpen: het Edele achtvoudige pad. Het zevende element van dit pad is bewustzijn van lichaam, geest en gevoelens. Dit onderdeel wordt Sati genoemd. Vrij vertaald: mindfulness.

In de jaren ’70 ging wetenschapper Jon Kabat-Zinn op meditatieles bij een boeddhistische monnik uit Vietnam en maakte kennis met Sati. Hij bedacht dat deze vorm van meditatie ook gebruikt kon worden in de medische wereld, voor mensen die last hadden van stressklachten en chronische pijn. Hij richtte een acht weken durend programma op en noemde zijn nieuwe therapie Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Daarmee werd de basis gelegd voor de mindfulness zoals wij het nu kennen.

Wat doet mindfulness?

Als je totally mindful bent, ben je je bewust van alle niveaus van je gevoel en emoties. Je kunt er dan voor kiezen om bepaalde emoties uit te schakelen en je op andere emoties en gevoelens te richten. Jij bent op dat moment de baas over je gedachten en emoties en niet andersom. Dus nerveus voor een s.o Frans? Door mindfulness kan jij je nervositeit uitzetten en je aandacht richten op iets anders, bijvoorbeeld de toets zelf en wat je geleerd hebt.

Wist je dat verveling ook goed voor je mind is? Lees hier waarom.

How to mindfulness

Het belangrijkste is, is dat je op een comfortabele plek bent. Ga lekker zitten (hoeft niet persé in kleermaker zit zoals de monniken) en let op je ademhaling. Bewust bezig zijn met je ademhaling is de bekendste manier om rustig te worden. Doordat je je hierop focust, ben je je bewust van het nu. Ga rustig je lichaam af terwijl je doorademt; wat voel je aan je tenen, knieën, heupen, buik, vingers, armen, schouders, hoofd? Omdat je je zo bezighoudt met je eigen lichaam, vraag je alle aandacht van je hersenen waardoor er geen ruimte meer is voor het malen.

In CG! Mind Issue vind je op pagina 90 en 91 nog veel meer tips en tricks op het gebied van mindfulness. Het issue ligt nog drie weken in de winkel!

LEES OOK:

Beeld: Unsplash