Prestatiedruk

Prestatiedruk: wat is het en hoe kom je er vanaf?

Goede cijfers halen, een bijbaan hebben die je helpt je career goals waar te maken, sporten, maintaining a social life en als het even kan ook nog vrijwilligerswerk doen, klimaatverandering en vervuiling tegengaan én dit alles lachen (en het liefste ook nog Insta-worthy), want #LifeIsGood! Op zoek naar zingeving en zekerheid is Gen Z motivated AF to live their best life. Supergoed, maar ook tricky, want het brengt a LOT a lot of pressure met zich mee.

Wat is prestatiedruk?

‘De druk op Gen Z is enorm. Jongeren worden gedwongen de hele tijd in beweging te zijn’, vertelt psycholoog en schrijver Jos Ahlers. ‘Van school naar bijles naar hockey naar zelfverdedigingscursus… Dan nog ouders die verwachten dat je het goed doet op school, op je dertiende een profielkeuze moeten maken, in één keer de juiste opleiding moeten kiezen omdat je studieschuld anders maar op blijft lopen…’ De ene oorzaak na de andere schudt Jos uit zijn mouw. Niet zo gek dat 90% van jullie op onze Insta-poll aangeeft prestatiedruk te voelen.

Die druk komt volgens jullie inderdaad vooral vanuit school (30%) en de mensen om je heen (30%). 15% of you blames society. Jos: ‘Je moet al vroeg weten wat je met je leven wil, maar je bent nog aan het leren begrijpen wie je bent, wat je wil en wat bij je past. Het is onmogelijk om in deze tijd nog een laatbloeier te zijn. Daar krijg je nauwelijks de tijd voor.’ Wanneer je dus constant de drang hebt om jezelf alsmaar te verbeteren of elke keer jezelf tot het uiterste te testen, met toekijkende ouders en de druk van anderen in je omgeving, kun je dus prestatiedruk voelen. Je voelt op dat moment een enorme druk om de beste prestatie te leveren, kosten wat het kost.

Hoe ga je met die pressure om?

Een constante pressure voelen om de beste te zijn en/of andere proud te maken is vermoeiend. Ervaar jij prestatiedruk? Dan heeft CG! een aantal tips waarmee jij weer even tot rust kan komen en adem kan halen.

  • Relativeren: Volgens Jos is dit dé key om met al die pressure om te gaan. ‘Relativering is zó belangrijk om de druk op jezelf te verlagen.’ Dus probeer het eens van een ander perspectief te bekijken en na te gaan hoe erg iets nou écht is.
  • Goed is goed genoeg: We willen allemaal een 10 halen, maar dat is niet altijd mogelijk en dat is oké. Probeer jezelf daarom aan te leren dat een 8 of zelfs een 6 ook goed genoeg is, het zijn tenslotte allebei voldoendes.
  • Stel prioriteiten: Heb je te veel huiswerk maar ook veel afspraken staan met je friends? Probeer prioriteiten te stellen en nee te zeggen. Je vrienden snappen het echt wel als je even een middag wilt studeren voor die belangrijke toets in plaats van naar de bios te gaan. Maak geen andere afspraken waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, it’s not fun to be stressed en constant te moeten denken aan wat je nog moet doen als je thuiskomt in plaats van plezier hebben.
  • Plannen: Moet je superveel leren maar wil je elk vak halen met een dikke voldoende? Maak dan 2 á 3 weken van tevoren een uitgebreide planning met wanneer je welk vak wilt doen en het aantal hoofdstukken dat je wilt leren. Zo is er geen chaos in je hoofd en heb je genoeg tijd om te leren en die voldoende binnen te halen. Check hier nog meer leertips.
  • Stop: Misschien wel het meest belangrijkste van alles, stop wanneer het niet meer gaat. Don’t push yourself als je merkt dat je even tijd nodig hebt voor jezelf. Zet uit die telefoon, leg dat schoolboek weg en take a breath. Neem de tijd voor dingen. Als het te veel wordt, loop er dan even van weg.

Wil je meer weten over prestatiedruk? Je leest het nu in de CG! Boss Babe Issue!

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen