brein - Getty Images

Stop overthinking met dit stappenplan

We kennen het allemaal: piekeren. En we zijn er nog goed in ook. Overthinken kan je slapeloze nachten bezorgen. Dit is je go-to guide als je – like most of us – om 2 uur ‘s nachts je overthinking ligt te overthinken.

Voordat je écht kunt stoppen met piekeren, moet je jezelf eens afvragen waarom je zo veel piekert. Piekeren kan namelijk ook een side-effect zijn van een angststoornis of depressie. In case it is, zal je dit eerst moeten aanpakken om van het piekeren af te kunnen komen. Not the case? Dan moet je een manier vinden om je denkwijze te veranderen. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat wat je denkt niet altijd de waarheid is. Wellicht dat dit stappenplan je een handje verder helpt:

1. Wees bewust van de toxic cirkel waar je inzit

Als je eerlijk bent, weet je dat je misschien (onbewust) vastzit in een vicieuze cirkel van negatieve gedachte naar negatieve gedachte. Doorbreek dit patroon door allereerst te (h)erkennen dat je in zo’n negatief en angstig denkpatroon zit, dus de eerste stap is gezet!

2. Get (it) out of your head

Next thing to do is to get out of your head. Als je te veel in je hoofd zit, kun je geen goede beslissingen maken en onderneem je geen actie. Dat laatste betekent namelijk dat er iets fout kan gaan. Toch zal je uit je hoofd moeten stappen om je gedachten vanaf een afstandje te kunnen analyseren en relativeren. Schrijf je gepieker en het ergste wat er kan gebeuren op. Zo verplaats je de gedachten letterlijk van je hoofd naar papier. Dat helpt je er anders naar te kijken. Het helpt ook om even je gedachten te verzetten en iets anders te doen voordat je er opnieuw aandacht aan besteedt.

Lees ook: deze drie mental health myths mogen forever verdwijnen

3. Draai je negatieve gedachten om

Wat als anderen mij niet aardig vinden, wat als die bikini mij niet staat, wat als ik nooit meer van mijn depressie af kom..? Misschien is het voor jou inmiddels automatisme om van het ergste uit te gaan, maar wat als je die gedachten eens omdraait en van het beste uitgaat? Dus: wat als anderen mij superaardig vinden, wat als die bikini mij fantastisch staat, wat als ik wél van mijn depressie afkom..? Ineens een stuk minder erg, hé? Je hoeft het niet meteen te geloven, maar het stuurt je gedachten in een andere richting. Zo voorkom je dat je je te veel mee laat voeren door de possible bad things.

4. Creëer een trigger voor positieve gedachten

Door jezelf te vertellen dat je niet aan een roze olifant mag denken, denk je juist alleen maar meer aan die roze olifant. So that’s not gonna work. Wat wel (en veel beter) werkt, is jezelf afleiden van je piekergedachten zodra je je er bewust van bent. Zing een liedje, tel terug van 100 naar 0 of kijk een grappig filmpje. Wat je doet maakt niet uit, zolang er maar even geen ruimte is voor overthinking.

Lees ook: CG!’s guide to feeling good: Lizzo’s confidence songs

5. De 5 by 5 rule

Last but not least (en niet geheel toevallig stap 5), deze 5 by 5 rule werkte voor mij heel goed: if it’s not gonna matter in five years, don’t spend more than five minutes being upset about it. Door jezelf deze eenvoudige vraag te stellen, creëer je een breder perspectief voor het ‘probleem’. Dit helpt je de pieker gedachte(n) sneller los te laten.

Meer lezen over how to stop overthinking? Je checkt het op pagina 22 tot 24 van CG!’ Summer Issue!

Cg0321 Hr 1
SHOP HET ISSUE

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen