Positief

Streng voor jezelf? Word je eigen positieve coach

Een slecht cijfer gehaald, balen van je outfit of boos op jezelf omdat je wéér te laat bent voor een afspraak? Vaak hebben we hogere verwachtingen van onszelf dan van anderen.

Wees lief voor jezelf

Ben jij erg kritisch op jezelf? Dan kan het goed zijn om eens te kijken of dat een tandje minder kan. Een beetje lief zijn voor jezelf doet wonderen. En nog zo’n cliché: als jij niet lief bent voor jezelf, hoe kan je het dan van anderen verwachten?

Check ook: Lief voor jezelf zijn – zo doe je dat

Een aantal tips om je eigen positieve coach te worden

• Formuleer je gedachte positief: Het is slimmer om te benadrukken wat je wél wilt, in plaats van wat je niet meer wilt. Zeg dus liever ‘Houd je hoofd koel’ in plaats van ‘Je hoeft niet van streek te raken’.

•Noem jezelf bij je voornaam:  Liever dus ‘Lieke, je kunt het’ in plaats van ‘Ik kan het’, het blijkt dat je zo minder emotioneel raakt en dus beter presteert.

•Bedenk wat je tegen een goede vriend zou zeggen. Voelt het onnatuurlijk om jezelf bemoedigend toe te spreken? Doen alsof je het tegen een vriend hebt werkt ook. Heb je spijt van die leeggegeten zak koekjes, zeg dan niet: ‘Je bent een vreetzak’, maar: ‘Ik weet dat je die koekjes hebt gegeten omdat je je rot voelt en je dacht dat het je zou troosten. Maar nu voel je je juist nog rotter.’

WIL JE VERDER AAN DE SLAG MET SELFCARE?

In de nieuwe training via Instagram ‘selfcare tegen stress’ word je in 21 dagen begeleid bij het ontwikkelen van nieuwe zelfzorggewoonten die je moeiteloos integreert in je dagelijks leven. Voor meer rust, ontspanning en tevredenheid met jezelf.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen