Door de snelle verspreiding van het coronavirus (COVID-19) is de wereld nu op een vreemde plek. We zitten vast in onze huizen, het leven staat on hold en iedereen wordt geconfronteerd met veranderingen in zijn/haar dagelijks leven. Misschien kun je nu niet afstuderen vanwege het virus of woon je opeens weer bij je ouders, terwijl je nog maar net in je studentenhuis was.

En dat is nog niet alles, je favo show staat on hold of de productie van de film waar je zó erg naar uitkeek is stilgezet. Je dagelijks leven is ondersteboven gekeerd en het is volkomen normaal dat je daar gestrest, angstig of depressief van wordt als reactie op dit alles. Om je door deze moeilijke tijd heen te helpen en je te laten zien dat je niet alleen bent als het gaat om je uneasy feelings, beantwoordt psycholoog Sundeese Borden, allerlei vragen rondom de pandemie en de beste manier om ermee om te gaan.

Is het normaal om je gestrest en angstig te voelen over wat er nu allemaal gebeurt?

Al je je de laatste tijd meer gestrest of angstig voelt, hoef je je geen zorgen te maken. Dit is volkomen normaal, gezien wat er op dit moment allemaal aan de hand is in de wereld. ‘Het is essentieel dat stress en angst wordt genormaliseerd’, zegt Borden. ‘De onverwachte veranderingen die we allemaal moesten maken in ons leven, is niet iets wat we vaker doen of kennen. Het is normaal dat je hierop reageert, so don’t worry als je in deze vreemde periode last hebt van emoties die (misschien) niet eerder hebt gevoeld. Je bent niet alleen.’

Deze tips zijn perfect om stress tegen te gaan.

Wat kan ik doen om mij beter te voelen?

Hoewel je leven waarschijnlijk volledig is veranderd, kun je het beste nog zoveel mogelijk dingen uit je oude routine doen. Als je elke dag je dag besprak met je kamergenoten (of je moeder), blijf dat dan gewoon doen, maar dan via Facetime vanuit je slaapkamer of course. Ging je elke dag naar de gym na school? Doe dan thuis een workout rond dezelfde tijd. Door weer structuur in je leven te brengen, voelt het normaal aan en ga je je niet zitten vervelen wanneer je té veel vrije tijd hebt.

Probeer elke avond een schema te maken voor de volgende dag. Voeg een wake-up time toe en de tijden wanneer je welke activiteit wilt doen, zoals een boek lezen, thuis werken, sporten of aan je huiswerk of hobby zitten. Hierdoor voelen de dagen minder eentonig aan, vooral het weekend als je dan even geen dingen hoeft te doen.

Lees ook: Zo denken CG! volgers over het Coronavirus: ‘Ik ben best bang’

Is er een specifiek iets wat ik kan doen om anxiety te verminderen?

Wanneer je te veel last hebt van anxiety, moet je proberen fysiek aanwezig te blijven. Volgens Borden is er één oefening die je kunt toepassen wanneer last hebt van anxiety: sluit je ogen en begin langzaam in en uit te ademen. Visualiseer elk deel van je lichaam van top tot teen en beweeg dat deel van je lichaam terwijl je eraan denkt. ‘Ik heb door mijn werk ontdekt dat je angst snel kan verminderen door het bewustzijn van de verbindingen tussen iemands lichaam en geest te vergroten.’

Wat ook helpt tegen het verminderen van je angst is door het gewoon op te schrijven. Pak een notebook en schrijf daar al je gedachtes is op. Bang dat je het virus krijgt? Was dan vaak genoeg je handen, kom zo min mogelijk buiten, spreek voorlopig niet met mensen af en raak je gezicht zo min mogelijk aan (hier wat tips). Om je mind even af te leiden kun je ook je favo film kijken of aan een nieuwe serie beginnen waar je blij van wordt.

Borden benadrukt ook op het verminderen van social media gebruik en het kijken van het nieuws. ‘Het is goed om geïnformeerd te zijn over de situatie, maar je moet ook niet té veel bezig zijn met het nieuws en technologie.’  Het lijkt er in deze tijd op dat er alleen maar slecht nieuws is, so do yourself a favour en leg die telefoon weg.

Lees ook: 4x Ademhalingsoefeningen bij stress

Hoe kan ik mijn mood verbeteren wanneer ik thuis vastzit?

Het is makkelijk om dag in, dag uit hetzelfde te doen, zoals de hele dag in je pyjama rond te lopen en alleen interactie met je ouders te hebben die ook in huis vastzitten. Maar er zijn toch een aantal dingen die je kunt doen om je mood te boosten. Borden suggereert om tenminste drie van deze dingen per dag te doen:

  • Zorg voor voldoende slaap en rust: probeer elke avond rond dezelfde tijd te gaan slapen en doe zo nu en dan een dutje als je daar tijd voor hebt.
  • Eet gezond: het is makkelijk om de hele dag door te blijven snacken, maar probeer gezond te eten om zo je mood te boosten. Drink genoeg water en eet genoeg fruit en groente.
  • Blijf in beweging: gelukkig kun je thuis ook prima je workouts doen en er zijn ook genoeg mensen die nu online hun workout routine delen.
  • Doe gezonde relax technieken: yoga, lezen, mediteren en luisteren naar motiverende speeches kunnen allemaal helpen bij het verbeteren van je mood. Maar het kijken van een grappige film will also do the trick ;-).

Lees ook: Dingen die je thuis kunt doen nu je binnen moet blijven

Ik baal nogal dat de Centrale Eindexamens zijn afgelast. Wat moet ik doen?

Vorige week werd bekend dat voor alle middelbare scholieren de Centrale Eindexamens niet meer door zouden gaan. Ja dat is voor sommigen misschien even balen. Je kunt tenslotte niet meer toeleven naar hét grote examen, maar mist nu ook de examenreis en alle examenfeestjes.

Ook al doe je nu geen examen, betekent dat niet dat de afgelopen jaren voor niks zijn geweest. Je hebt nog steeds een geweldige prestatie neergezet en je mag hiervoor trots op jezelf zijn!

En onthoud, niemand heeft controle over wat er nu gebeurt, so don’t blame yourself in any way.

Moet ik naar de dokter als mijn gevoelens me echt te veel worden?

‘Iedereens niveau van anxiety is anders’, vertelt Borden. ‘Dus het is moeilijk om te zeggen wanneer iemand het punt heeft bereikt waarop ze professionele hulp moeten gaan zoeken. Als je echt zelfmoordgedachtes hebt moet je natuurlijk hulp zoeken.’ benadrukt ze. ‘Maar zelfs al heb je het gevoel dat je écht met iemand moet praten, omdat dat je beter laat voelen, is dat al genoeg reden om iemand te bellen.’ Zo heeft het Rode Kruis nu z’n eigen hulplijn waar je terecht kan met al je zorgen en vragen. Deze hulplijn kun je bellen op: 070-4455888 of vul het aanvraagformulier op de website van het Rode Kruis in via www.rodekruis.nl/hulpnodig.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Bron: Carolyn Twersky, Seventeen