vermoeidheid

7 oorzaken van vermoeidheid die niets met slaap te maken hebben

Iedereen heeft er wel eens last van: je hebt goed geslapen, maar bent alsnog moe. Maar wist je dat dit niet altijd te maken heeft met slaap? Soms kan het namelijk een andere verklaring hebben. Zo kan te weinig suiker of ijzer in je lichaam, maar er zijn meer verklaringen. Daarom hebben wij zeven oorzaken op een rijtje gezet.

7 oorzaken van vermoeidheid die niets met slaap te maken hebben

 

1. Te weinig beweging

Na een lange schooldag heb je natuurlijk geen zin om nog te gaan sporten. Maar het is juist heel belangrijk om af en toe na school even een goede work-out te doen. Hierdoor breng jij je energielevel op peil en dat helpt tegen vermoeidheid.

2. Niet genoeg ijzer in je lichaam

Voor je energielevel heb je genoeg ijzer nodig. Je lichaam gebruikt het ijzer voor je rode bloedcellen. Als je te weinig bloedcellen hebt, kan je daar moe van worden. Als je twijfelt of je genoeg ijzer in je lichaam hebt, kun je dit altijd laten checken bij de dokter. Maar voor je naar de dokter gaat, kan je in ieder geval eerst wat meer eten waar ijzer in zit. Hierbij kan je denken aan zeevruchten, noten, zaden, groene bladgroenten en roodvlees.

3. Depressief

Vermoeidheid is een symptoom van depressie, maar het betekent natuurlijk niet meteen dat je depressief bent als je vaak moe bent. Je moet eerst in de gaten houden wanneer je er last van hebt. Mocht je geen energie hebben voor dingen waar je eerst altijd vrolijk van werd, dan is het goed om even langs de huisarts te gaan.

4. Everything is a mess

Geloof het of niet maar ouders hebben vaak gelijk. Als jij je bed niet opmaakt en je kamer vol ligt met bergen kleding, dan kan je daar heel moe van worden. Neem daarom s’ ochtends de tijd om je bed op te maken en s’ avonds je kleding op te hangen. Daar wordt je concentratievermogen een stuk beter van.

5. Te veel suikers

Wist je dat als je té veel suikers eet, dat je energiegehalte omlaag gaat? In het begin denk je misschien ‘ik heb meer energie nu’, alleen is dat op een gegeven moment uitgewerkt. Als jij van jezelf weet dat je te veel suikers binnenkrijgt, is het misschien goed om een keer wat snoep te laten staan.

6. Te weinig drinken

Het is heel belangrijk om genoeg water te drinken. Als je last hebt van slechte concentratie, hoofdpijn en vermoeidheid, is het belangrijk om voldoende water te drinken. Dit werkt ook meteen goed voor je huid!

7. Te druk 

Genoeg rust inplannen voor jezelf is ook heel belangrijk. Je kan wel telkens doorgaan met je agenda volplannen, maar je moet oppassen dat je niet meer doet dan je aan kan.

LEES OOK:

Beeld: GettyImages 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Anoniem
    Anoniem
    Reactie: Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
    Beantwoorden

Gerelateerde artikelen