We kennen haar allemaal, Barbie. Samen met haar boyfriend Ken, bff’s en zusjes beleefde zij met ons de gekste avonturen en dit doet ze ondertussen al 60 jaar (!) lang met jongens en meisjes van over de hele wereld. Het is een vrouw met een cv waar je u tegen zegt: pilote, tandarts, popster en prinses zijn maar een paar voorbeelden van haar velen beroepen.

Barbie haat

Maar niet iedereen is a big fan van Barbie zoals wij. Net als de meeste celebs heeft ze veel haat over zich heen gehad. De jonge kinderen die met Barbie spelen zijn zeer gevoelig en kunnen de pop met haar unnatural lichaamsbouw als a natural beauty gaan zien. Daarbij voelde niet iedereen zich gerepresenteerd door de dollboss. Daar moest verandering in komen vond het bedrijf van Barbie: Mattel.

Lang leve diversity

Aan haar figuur werd in 2016 al gesleuteld: haar heupen en torso werden breder. In 2017 presenteerde Mattel Ibtihaj Muhammad de eerste Barbievriendin met een hoofddoek. Je kon deze helaas alleen niet in de winkel vinden.

De baas van Barbie vond het tijd voor meer diversiteit in zijn bedrijf (finally!). Gisteren stelde hij daarom de verschillende nieuwe besties van Barbie voor. Haar new friends komen uit bijna alle continenten van de wereld met ieder zijn of haar eigen prachtige kenmerken. Jongens en meisjes kunnen nu nieuwe avonturen beleven met de vrienden van Barbie, die onder andere prachtige boxbraids of krullen hebben.

Rolstoel en beenprothese

Barbie zelf heeft ook een metamorfose ondergaan, want ze zit nu in een rolstoel! Een andere collega-pop van de blondine heeft een beenprothese, en dit is goed nieuws volgens journaliste Rebecca Atkinson. Met haar campagne #Toylikeme wilden ze meer variatie voor de kinderen met een beperking of aandoening. ‘Als kind met een beperking merkte ik dat er geen speelgoed was dat op mij leek. Hoe komt dat over op kinderen die een beperking hebben? Die vragen zich natuurlijk af of zij niet meedoen in de maatschappij, of zij niet gezien mogen worden.’, vertelde ze.

Realistisch

De vice director van Mattel (Kim Culmone) heeft erg haar best gedaan om de rolstoel van Barbie en de prothese zoveel mogelijk te laten kloppen met de werkelijkheid. Ze werkte samen met de universiteit van Californie en met kinderen met een beperking om het zo realistisch mogelijk te maken. Een jonge adviseur van twaalf die het designteam hielp, vroeg of de prothese afzetbaar gemaakt kon worden. Hierdoor begreep Culmone hoe belangrijk het is om met de doelgroep samen te werken, ‘anders waren we daar nooit op gekomen!’.

Wij van CG! zijn in ieder geval enorm happy dat speelgoed ook meevaart op schip diversity! We hopen dat deze Barbie en haar vrienden gauw de Nederlandse winkels binnen rollen en er in de toekomst een diverse generatie aan geknipte barbies te vinden zullen zijn op de rommelmarkt.

Als je niet meer met Barbie’s speelt, maar wel nog graag met haren zijn deze updo’s ook leuk om mee te spelen!

LEES OOK:

Fotografie: Pixabay