youseum

In het Youseum ben jij het middelpunt

Youseum is anders dan alle andere Instagram-musea die je tot nu toe hebt gezien. Het hele museum draait namelijk om JOU. Ja, jij ja. Jij bent het middelpunt van dit museum, en dat kan je nog wel eens tot het denken zetten.

Youseum

In het museum word je uitgedaagd kritisch na te denken over het belang van jezelf als middelpunt van je eigen social-media feed. Door van tevoren jouw foto te uploaden op de website van Youseum, speel je zelf de hoofdrol in een interactieve museum-tour. Op deze manier ervaar je hoe het is om te verdrinken in je eigen populariteit. Je loopt door een heuse ‘likes-factory’ en krijgt een oneindige dosis van jezelf in de grootste infinity-room die je ooit hebt gezien.

Ook zijn er natuurlijk genoeg plekken om de mooiste foto’s te maken voor op je feed en op dat gebied lijkt Youseum wel weer een beetje op het populaire Instagram museum Wondr. Als kers op de taart kun je na afloop ook nog eens in de museumwinkel producten kopen waar je zelf opstaat!

Maar wat is de impact van zoveel zelfliefde?

Beauty with a message

In het museum wordt jouw bestaan uitbundig gevierd en in de spotlight gezet. In een ruimte waar je letterlijk dreigt te verdrinken in je eigen likes moet je je wel afvragen hoe het aantal likes invloed heeft op jouw offline leven. Als je moest kiezen tussen een foto van jezelf op een hagelwit strand met palmbomen óf een strand bezaaid met plastic afval om aandacht te krijgen voor het werk van The Plastic Soep Foundation…. Ga je dan voor de perfect selfie of kies je ervoor om iets anders onder de aandacht te brengen? Onder de naam ‘Beauty with a Message’ laat Youseum je op een creatieve en speelse manier kritisch nadenken over je eigen virtuele bestaan en maak je een ontdekkingstocht langs belangrijke maatschappelijke thema’s zoals feminisme, plastic waste en LGBTQ+. Sounds good!

De Week van de Mediawijsheid

Het museum zal openen op 8 november, de eerste dag van de Week van de Mediawijsheid, aan de Weesperzijde 150 in Amsterdam. Het is alweer de tiende editie van deze speciale week, wat een initiatief is van Netwerk Mediawijsheid. Er wordt in deze week aandacht gevraagd voor het feit dan we meer moeten nadenken over hoe we media inzetten en hoe we er zelf mee omgaan.

Een leuk uitje om toe te voegen aan je things to do lijstje!

LEES OOK:

Fotografie: Ewout Huibers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen