Katy Perry is een vrouw of many talents. Naast dat ze zangeres is, heeft ze ook haar eigen schoenenlijn. De Katy Perry Collection – creatief, we know – bestaat als sinds februari 2017 en is een must voor iedereen die in vrolijke muiltjes wil rondhuppelen. Gisteren postte iemand iets over haar nieuwe collectie en Twitter ontplofte, alleen niet vanwege de enthousiaste reacties. Sterker nog: people were mad. 

Blackface

De schoen in kwestie werd vergeleken met painfull experinces van blackface. Het borduursel van blauwe ogen en een grote rode mond op een zwarte stof, deed mensen denken aan de ouderwetse en pijnlijke vorm van entertainment die vooral populair was in Amerika. Blanke acteurs schminkten hun gezicht zwart en stiftten hun lippen rood voor Afro-Amerikaanse karakters, want de Afro-Amerikaanse gemeenschap werd verboden op te treden in blanke theaters. Later kreeg de term een zwaardere betekenis, vanwege de Jim Crowe-wetten. De wetten waren gecreëerd voor een scheiding tussen de blanke en zwarte bevolking en vernoemd naar het spottende karakter van de zwarte slaaf Jim Crowe (een geliefd personage in het blackfacetheater). Het woord en de vorm van entertainment doet de Amerikaanse bevolking niet alleen denken aan pijnlijke satire, maar ook aan een periode van harde racistische wetten. De schoenen van Katy raakten dus een gevoelige snaar.

Ongelukje

Vanochtend zijn de schoenen meteen uit de schappen gehaald. Katy reageerde geschokt op de ophef rondom haar creaties. De zangeres verklaarde: ‘Ik vind het erg dat de schoenen werden vergeleken met de pijnlijke ervaring van blackface. Dit is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest, ik wilde met deze schoenen een ode brengen aan moderne kunst.’ Katy toont zich de laatste tijd flexibel als het om controverse gaat. Zo stuurde ze Taylor Swift ook een verzoeningsbericht. Overigens is het niet de eerste keer dat een merk wordt beschuldigd van blackface. Afgelopen week was er ook discussie ontstaan rondom een trui van Gucci: de col van de zwarte trui was bedoeld om over de mond te dragen. Bij de mond was een gat gecreëerd met een grote rode vorm die veel weg had van de monden van blackface-acteurs. Het modehuis trok de trui ook uit de rekken.

https://www.instagram.com/p/Btv7k6FgN7n/

Controverse = Marketing

Ooit gehoord van there is no such thing as bad press? Volgens designer Suril Patel bestaat dat ook niet. Hij zei tegen de BBC: ‘Als er een controverse is, praten meer mensen erover en wordt het overal op social media gedeeld. Het resultaat is meestal meer online verkeer op de website van het merk en meer verkoop van het product.’ Katy Perry doesn’t really care about that. Zij vertelde: ‘We halen onze schoenen meteen uit de schappen, ik heb nooit iemand pijn willen doen.’ Ook televisieprogramma’s en films zijn een hot item van de discussie, vorige zomer was er ophef om het tweede seizoen van 13 reasons why.

LEES OOK:

 

fotografie: Brunopress