Ook last van nachten wakker liggen? Dagen waarop je gapend in de klas zit en je ogen niet open kan houden? No worries, CG! is here to help!

Het is vandaag namelijk niet alleen Wereld Slaapdag (of Internationale Dag van de Slaap) maar het is deze week daarnaast ook nog eens Brain Awareness Week (BAW) met dit jaar als thema: slaap!

Met deze 12 tips ben je zo in dromenland en slaap je ook nog eens beter. Goodnight!

1. Hup, naar bed!

Probeer op tijd naar bed te gaan, zodat je in ieder geval een minimum van 8 uur slaap krijgt. Als je vroeger naar bed gaat, lig je in het begin misschien klaarwakker, maar na een tijdje zal je lichaam eraan wennen en val je gewoon in slaap.

2. No more coffee for you

Drink vanaf ongeveer 3 uur ’s middags geen koffie meer. De cafeïne erin zorgt ervoor dat je slechter in slaap komt. Hetzelfde geldt voor het drinken van frisdranken zoals cola.

3. Too hot, too cold

Probeer de juiste temperatuur te regelen in je kamer, met bijvoorbeeld en dikke deken of juist een ventilator. Je slaapt namelijk ook slechter als je het te warm of te koud heb ’s nachts. Zorg er daarbij ook voor dat je je raam op een kiertje open hebt staan voor voldoende frisse lucht!

Waarom slaap je eigenlijk? Lees hier waarom slapen zo belangrijk is. 

4. Stress is een boosdoener

Stress is ook een grote veroorzaker van slecht slapen. Doordat je maar blijft piekeren in je hoofd kan je geen rust vinden en dus ook niet in slaap komen. Schrijf daarom je stresspunten op voordat je gaat slapen of bespreek ze met iemand. Zo krijg je een beetje meer zicht op de situatie. Of maak bijvoorbeeld een lijstje met to-do’s voor de komende dag(en). Daarbij helpt het doen van een beetje yoga of het luisteren van rustige muziek ook om de stress te verminderen.

5. Schermen weg

Voordat je gaat slapen moet je ook niet meer op een scherm kijken. Het witte licht kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt en dat wil je niet. Het is daarom beter om bijvoorbeeld een boek te lezen of wat rustige muziek te luisteren. Ook kan je bijvoorbeeld een ASMR filmpje luisteren (en dus niet naar het scherm kijken). Als je niet weet wat ASMR is: dit zijn filmpjes waarbij er zacht wordt gesproken en er zachte geluidjes worden gemaakt. Some love it, some hate it. Maar als je er fan van bent, val je gegarandeerd zo in slaap.

6. Vermijd dutjes of powernaps

Hoe graag je ook overdag heel even je ogen dicht wilt doen voor een klein powernappie, moet je dit toch echt niet doen! Als je overdag al gaat slapen, maak je de kans dat je ‘s avonds met je ogen wijd open naar het plafond staart alleen maar groter.

7. Goodnight pets!

Ook is het beter om niet samen met je huisdier in één kamer te slapen. Je hebt toch een grotere kans dat je wakker wordt als je hond opeens opstaat of als je kat op bed springt. Hoe gezellig het ook is, laat ze maar beter in een andere kamer slapen.

Do you looove sleeping? Dan herken je je vast in deze 10 punten.

8. Pikkedonker

Door je kamer extra donker te maken, kan je ervoor zorgen dat je sneller in slaap komt. Is het niet mogelijk om het echt donker in je kamer te maken? Probeer dan eens te slapen met een slaapmaskertje op!

9. Bath time

Wat ook kan helpen is om een warm bad of warme douche te nemen voor je naar bed gaat. Je slaapt namelijk sneller in als je lichaam hierna weer afkoelt.

10. Sport overdag!

Een goede workout overdag is zeker niet iets wat je moet overslaan, maar ga liever niet korter dan 3 uur voordat je van plan bent om te gaan slapen nog even sporten. Door onder andere de stoot adrenaline die je kunt krijgen van het sporten, maak je het je lichaam alleen maar lastiger om in slaap te vallen.

11. Slaap producten

Ook kan je ervoor kiezen om producten te gebruiken die speciaal gemaakt zijn om de slaap te bevorderen. Denk hierbij aan speciale slaapthee met kruiden en slaapspray’s of druppels voor op je kussen.

12. Slaap oefeningen

En onze laatste tip: probeer eens verschillende oefeningen in bed om zo slaperiger te worden. Een voorbeeld is de 4-7-8 techniek. Hierbij moet je 4 seconden door de neus inademen, 7 seconden je adem in houden om dan in 8 seconden rustig je adem door je mond uitademen. Door dit een aantal keer te doen zal je je veel meer ontspannen voelen en zo in slaap vallen. En andere oefening is om al je spieren in je lijf één voor één kort aan te spannen en weer te ontspannen. Begin bij je tenen en werk langzaam naar je gezicht toe. Wedden dat je halverwege al in dromenland zit?

Slaap lekker!

LEES OOK:

Fotografie: Unsplash