Lig jij de laatste paar nachten ook telkens wakker? En zijn er dagen waarop je gapend in de klas zit en je ogen niet open kan houden? Supervervelend, maar no worries, CG! is here to help! Met deze 12 tips ben je zo in dromenland en slaap je ook nog eens stukken beter.

1. Hup, naar bed!

Probeer op tijd naar bed te gaan, zodat je in ieder geval zo’n 8 uur slaap krijgt. Als je vroeger naar bed gaat, lig je in het begin misschien nog even wakker, maar na een tijdje zal je lichaam eraan wennen en val je uiteindelijk in slaap.

2. No more coffee for you

Drink vanaf ongeveer 3 uur ’s middags geen koffie meer. De cafeïne in koffie zorgt ervoor dat je slechter in slaap komt. Hetzelfde geldt voor het drinken van frisdranken zoals cola of sinas.

3. Too hot, too cold

Probeer de perfecte temperatuur in je kamer te krijgen, met bijvoorbeeld en dikke deken of een ventilator. Je slaapt namelijk slechter als je het té warm of té koud hebt ’s nachts. Zorg ook dat je je raam op een kiertje open hebt staan voor voldoende frisse lucht!

4. Stress is de boosdoener

Stress is dé boosdoener van slecht slapen. Doordat je constant blijft piekeren in je hoofd kan je geen rust vinden en dus ook niet in slaap komen. Schrijf daarom je stresspunten op voordat je gaat slapen of bespreek ze met iemand. Zo krijg je een beetje meer zicht op de situatie. Of maak een lijstje met to-do’s voor de komende dag(en). Ook kan mindfulness je helpen om in slaap te komen.

Last van stress? Probeer dan één van deze dingen. 

5. Schermen weg

Voordat je gaat slapen moet je niet meer naar je laptop/telefoon/tv scherm kijken. Het witte licht kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt. Het is daarom beter om bijvoorbeeld een boek te lezen of wat rustige muziek te luisteren. Ook kan je bijvoorbeeld een ASMR filmpje luisteren (en dus niet naar het scherm kijken). Als je niet weet wat ASMR is: dit zijn filmpjes waarbij er zacht wordt gesproken en er zachte geluidjes worden gemaakt. Some love it, some hate it. Maar als je er fan van bent, val je gegarandeerd in slaap.

6. Vermijd dutjes of powernaps

Hoe graag je ook overdag héél even je ogen dicht wil doen voor een kleine powernap, raden wij dit af. Als je overdag al gaat slapen, maak je de kans dat je ‘s avonds plafonddienst hebt alleen maar groter.

7. Goodnight pets!

Ook is het beter om niet samen met je huisdier in één kamer te slapen. Er is een grotere kans dat je wakker wordt als je hond in je kamer rondloopt of als je kat op bed springt. Hoe gezellig het ook is, laat ze in hun eigen mandje slapen.

8. Darkness

Je kamer extra donker te maken kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap komt. Is je kamer moeilijk te verduisteren? Probeer dan eens te slapen met een slaapmasker.

9. Bath time

Wat ook kan helpen is om een warm bad of douche te nemen voor je naar bed gaat. Je slaapt namelijk sneller in als je lichaam hierna weer afkoelt.

10. Sport niet voor het slapen

Sla een goede workout niet over, maar probeer om de laatste drie uur voordat je gaat slapen niet meer te sporten. Door de adrenaline die je krijgt van sporten, kan je lichaam moeilijk in slaap komen.

11. Slaap producten

Ook kan je ervoor kiezen om producten te gebruiken die speciaal gemaakt zijn om beter te slapen/in slaap te kunnen komen. Denk hierbij aan speciale slaapthee met kruiden en slaapspray’s of druppels voor op je kussen.

12. Slaap oefeningen

En onze laatste tip: probeer verschillende technieken om in slaap te komen, bijvoorbeeld de 4-7-8 techniek. Hierbij moet je 4 seconden door de neus inademen, 7 seconden je adem in houden om dan in 8 seconden rustig je adem door je mond uitademen. Door dit een aantal keer te doen zal je je veel meer ontspannen voelen en zo in slaap vallen. En andere oefening is om al je spieren in je lijf één voor één kort aan te spannen en weer te ontspannen. Begin bij je tenen en werk langzaam naar je gezicht toe. Wedden dat je halverwege deze oefeningen al onderweg bent naar dromenland ?

LEES OOK:

Beeld: Unsplash