Valerie is nog maar 21 jaar oud, maar heeft afgelopen zomer al haar master Content & Media Strategy behaald, runt ook nog een eigen onderneming én heeft als influencer ruim 67K volgers op Instagram. Gedurende haar bachelor en master heeft ze veel kennis opgedaan over de zakelijke kant van het bedrijfsleven en het hebben van een eigen onderneming.

Vandaag deelt ze een aantal tips met CG! voor beginnende influencers en het hebben van online samenwerkingen met bedrijven.

1. Trek je niks aan van anderen

‘Mensen denken vaak “influencers maken toch alleen maar een foto”. Er gaat daarentegen heel veel tijd zitten in het zijn van een influencer. Je moet veel geduld hebben en steeds nieuwe content verzinnen om te delen met je volgers. Mensen zullen altijd een mening hierover hebben. Probeer je daar niks van aan te trekken! Als je foto’s aan het maken bent op een openbare plek, kan dit in het begin spannend zijn omdat mensen gaan kijken. Denk op dat moment vooral aan het perfecte plaatje dat jij wilt maken, er staat ten slotte geen verboden foto’s te maken bordje.’

2. Influencer dates

‘Probeer “influencer dates” te plannen met influencers die je aan spreken. Ga bijvoorbeeld gezellig samen koffie drinken om vervolgens tips uit te delen en misschien samen foto’s te maken. Durf dingen te vragen en te overleggen om zo elkaar te kunnen ondersteunen.’

3. Durf actie te ondernemen

‘Als beginnende influencer is het belangrijk dat je zelf actie durft te ondernemen. Bedrijven weten niet wie jij bent en wat jij ze te bieden hebt. Ga actief op zoek naar leuke (beginnende) bedrijven om een leuke samenwerking mee aan te gaan. Maak contact via bijvoorbeeld een DM op Instagram of stuur gewoon een e-mail.’

Wist je dat je binnenkort ook via je browser DM’s kunt versturen via Instagram?

4. Plan vooruit en maak genoeg content

‘Zorg voor genoeg content! Deze kan je inplannen op elke manier die jij maar wil. Je kan je content op je feed afstemmen, op bijpassende kleuren, trends of zelfs het weer. Zorg dat je geen merken of bedrijven combineert, maar zorg ervoor dat je een speciale post maakt voor het bedrijf waar je mee samenwerkt. Houd je aan je deadlines en lever je content op tijd aan en plan het op tijd in, volgens de afspraken die zijn gemaakt met het bedrijf.’

Check hier tips to spice up your Insta feed

5. Wees creatief, wees jezelf

‘Dit klinkt als een cliché, maar wees jezelf! Als je zelf niet achter je content staat, hoe moeten bedrijven dan wel achter je staan? Zorg er altijd voor dat je eerst zelf helemaal tevreden bent over een foto en laat het daarna controleren door het bedrijf waarmee je samenwerkt. Natuurlijk kan je veel inspiratie halen uit andere influencers, maar probeer dit vooral niet te veel na te doen. Kijk naar de punten die jou aanspreken en probeer dit je eigen te maken. Hiermee kan je jezelf ook goed onderscheiden. Houd hierbij ook rekening met de wensen en de behoeften van een bedrijf om te voorkomen dat content afgekeurd wordt.’

LEES OOK:

 

 

Beeld: Instagram @vhmimage