Stress

9 Signs dat je veel te gestrest bent

Een bomvol rooster, een bijbaan, leuke dingen doen met je besties en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in Riverdale, life can be cray. Wij showen je de beste manieren om zen te blijven.

Stop stress in its tracks

1. Je wil foreverrr in je bed blijven liggen

Als je je echt superuitgeput voelt, is het verstandig om voor jezelf na te gaan wat voor zorgen je allemaal aan je hoofd hebt. ‘Stress laat je body systems overuren draaien en is daarom een grote energy drainer’, zegt gedrags- en gezondheidsspecialist Jane Pernetto Ehrman.

2. Alles (*sniffel*) maakt je emotioneel (*sobsss*)

Als je gestresst bent, neemt de hersenstam – het primitive deel van je hersenen – het over. Stress legt je filter plat en voert je neiging om naar instinct te handelen all the way up. Het gevolg: inner rage-beast komt naar buiten tijdens interacties die je normaal gesproken prima kunt handelen.

Ben je erg gestrest? Probeer dan eens mindfulness. Geen idee wat dit is of hoe dit moet doen? Wij schreven een artikel mindfulness voor dummies

3. Je buik doet ineens hele gekke dingen #Awkward

Misschien is het buikpijn of too much (of juist niet genoeg) bathroom time waar je last van hebt. Either way: it’s THE WORST. ‘In elk orgaansysteem zitten hersencellen verspreid en bij sommige mensen gaat die nervous energy rechtstreeks naar hun buik.’, zegt Ehrman. Er wordt nog onderzocht op wat voor manier de stresshormonen precies toeslaan, maar dat er een link is for sure.

4. Je bent ziek. Like, constantly.

Als je in high-stress mode zit, gaat je immuunsysteem ongeveer 30% achteruit. En dat verhoogt de kans dat je elk griepje, kuchje of verhoudheidsrondje dat heerst oppakt.

5. Die X-rated thoughts over je bae? Gone.

Sommige meiden verliezen hun sexual feels als ze overwhelmed zijn door school pressure, family probs, money worries… You know, LIFE. Maak je niet te druk. De feels komen vanzelf terug. Promise!

6. Wait… Waar heb je je telefoon/sleutels/brain-that-works gelaten?

Wanneer elk project, tentamen of klusje in je hoofd blijft hangen en je de stress niet van je af kunt zetten, wordt je geheugen fuzzy, je focus nonexistent en je ability om te luisteren gets squashed.

7. Het lijkt wel alsof je vergeet te ademen

Je zit in de les en je krijgt een medium cijfer voor je tentamen. Ineens weet je het zeker: je hele toekomst is over. Je voelt zoveel verschillende emoties all at once, dat je je light-headed, tingly of shaky voelt. What’s up with that? Soms – als je je heel erg druk maakt – houd je letterlijk je adem in om alle emoties binnen te houden.

8. Je bent ZO moe, maar kunt niet slapen

Als je je echt superuitgeput voelt, is het verstandig om voor jezelf na te gaan wat voor zorgen je allemaal aan je hoofd hebt. ‘Stress laat al je body systems overuren draaien en is daarom een grote enegry drainer’, zegt Ehrman.

9. Je hoofd voelt all sorts of tight of explodey

Probeer de laatste keer dat iemand je liet schrikken voor je te halen. Je nek een schouders spanden zich in een keer aan, right? Well, die reactie op gevaar stamt af uit de cavemen days. ‘Het is een animal instinct om je halsslagader te beschermen’, zegt Ehrman. Dus als je het gevoel hebt dat je wordt aangevallen, ‘schiet alle spanning naar de achterkant van je nek, waardoor je bloedvaten opzwellen en je zo extra druk op je hersenen uitoefenen’, aldus Ehrman. Doe dit om je beter te voelen: ga rechtop zitten, haal diep adem, leg je kin op je borst en draai je hoofd helemaal naar links, en dan helemaal naar rechts. Of probeer een van deze ademhalingsoefeningen.

LEES OOK: 

Beeld: Getty Images

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Anoniem
    Anoniem
    Reactie: Leuk artikel maar super irritant dat er in elke zin Engelse woorden doorheen worden gegooid... Zal wel trendy hip en cool zijn denk ik !?
    Beantwoorden

Gerelateerde artikelen