winter

Last van een winterdipje? Deze tips helpen je er doorheen!

Last van de infamous winterdip? Je voelt je veel minder energiek, wordt grumpy van donkere dagen en krult je het liefst op onder een deken op de bank. Been there, done that. Dus zochten we tips om van die winterdip af te komen.

1. Ga naar buiten

Go outside, het liefst ‘s morgens. Het blauwe licht dat in de ochtend het felst is, zorgt ervoor dat je lichaam stopt met het aanmaken van melatonine, het slaaphormoon. Hierdoor voel je je dus wakkerder. Zonlicht is ook heel belangrijk, dus probeer die paar zonnestralen mee te pakken als het een keer mooi weer is. Kou is geen excuus. ‘The cold never bothered me anyway’, remember?

Cozy up! Items die je deze winter wil hebben

2. Don’t forget your vitamins

In de wintermaanden is het extra belangrijk dat je je vitamientjes binnen krijgt. Is dat niet het geval, kun je sneller ziek worden en je lusteloos en moe voelen. Vitamine D (wat je o.a. uit zonlicht haalt) is key bij het tegengaan van je winterdip. Het is namelijk niet alleen goed voor je mental health, maar ook boor je immuun-systeem.

3. Let op je eten

Nog even over die vitaminen hé… Die kun je het beste ook halen uit gezond eten en dus alleen niet uit een potje. Vitamine D zit bijvoorbeeld ook in vette vis, eieren en vlees. We get the junkfood cravings hoor, maar kies dus vaker iets gezonds. Plus: gezond eten is sowieso goed voor je – niet alleen in de winter. Maak hier je nieuwe habit van!

4. Get shit done

Werk je to-do lijst af. Je voelt je productiever als je echt iets doet en dit zorgt voor een much needed energy boost. Als je thuis blijft niksen, blijf je juist in je dip hangen. So get your ass out of your bed en ga wat doen, ook (of juist!) als je er geen zin in hebt!

Dé trend van deze winter: de warme choco plank

5. Bel je vrienden

Voel je je een beetje down? We get it… Soms voel je je lonely en dan helpen die koude en korte dagen niet mee. Je vriendinnen kunnen je op dit soort momenten opvrolijken dus bel ze gewoon eventjes op. Je voelt je erna een stuk beter.

6. Schrijf het op

Geen prater? Schrijf het dan op! Dit helpt je om je hoofd leeg te maken en om de dingen net iets anders (positiever) te zien!

Vertellis

Vertellis

Dit boekje kan je helpen om de dingen net iets anders te gaan zien. Er staan een hoop vragen in en er is genoeg ruimte om al je gevoelens op te schrijven.

SHOP

7. Talk

Iedereen voelt zich wel eens down. Het is dus heel normaal om er samen met je familie over te praten. Grote kans dat ze je kunnen helpen!

8. Stel doelen op

Voel je je een beetje nutteloos? Stel dan doelen op voor jezelf! Maak een lijstje met dingen die je deze winter wil doen, en ga ervoor!

9. Dagje niks

Het is ook prima om een dagje in bed te blijven liggen. Chocomel, warme deken en een leuke kerstfilm? Check! Probeer jezelf even in de watten te leggen en uit te rusten, dan heb je de dag erna weer meer energie om je winterdip tegen te gaan. You got this!

Last van een beginnende winterdip? Door deze feel-good movies voel je je gelijk beter.

10. Lees een boek

Leg die telefoon met social media eens weg en lees deze winter eens een goed boek! Er zijn zoveel boeken met leuke, bijzondere of superspannende verhalen. Check hier leerzame boeken om te lezen als je je meer wil verdiepen in racisme, hier Engelstalige must-read young adult boeken en hier boeken voor en door powervrouwen.

Beeld: Archief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • buy cialis
    buy cialis
    Reactie: hello guos 9128738519
    Beantwoorden

Gerelateerde artikelen