Lachen

Lief voor jezelf zijn – zo doe je dat

Iedereen kent dat uitgeputte gevoel wel na bijvoorbeeld die toetsweek, dat ene stressvolle project, of gewoon omdat maandag niet je lievelingsdag is. Juist dan is het goed om extra lief voor jezelf te zijn. Weet wat je nodig hebt en ga dat aan jezelf geven.

Een stappenplan om goed voor jezelf te zorgen

Stap 1: Ga na op welke manier je beter voor jezelf wilt zorgen

Hier mag je nog groots denken, zoals: ‘ik wil meer tijd voor mezelf’, ‘ik wil me fitter voelen’ of ‘ik wil meer rust in mijn hoofd’. Schrijf vervolgens tien dingen op die je kunt doen om dichterbij je doel te komen. Wil je meer rust in je hoofd? Kies dan bijvoorbeeld: ‘ik sta elke dag 15 minuten eerder op voor een rustig ontbijt’, of: ‘na 19.00 uur kijk ik niet meer op social media’.

Stap 2: Kies je gewoonte

Kies uit je lijstje één voornemen waarvan je het meest enthousiast wordt en waarvan je denkt dat je er het meeste uit gaat halen.

Stap 3: Maak het mini

Onderzoek hoe je deze nieuwe gewoonte nog kleiner kunt maken. Bijvoorbeeld door ’s morgens de dag zonder schermen te beginnen of door na het avondeten altijd een selfcare-momentje in te plannen Hoe makkelijker het klinkt, hoe beter.

Stap 4: Koppel deze mini-gewoonte aan een dagelijkse routine

Dit doe je door het heel concreet op te schrijven. Bijvoorbeeld: ‘nadat ik ’s avonds mijn tanden heb gepoetst, schrijf ik één ding op waar ik die dag dankbaar voor ben’. Wat erg helpt bij het volhouden van nieuw gedrag, is je omgeving slim inrichten. Zet bijvoorbeeld je hardloopschoenen in het zicht als je meer wilt bewegen en je blender op het aanrecht als je gezonder wilt eten.

Stap 5. Pak je shine-moment

Elke keer als het je is gelukt je mini-gewoonte uit te voeren. Doe een mini-dansje, geef jezelf een schouderklopje, denk aan klappende mensen of het geluid van de jackpot – als jij er maar een goed gevoel van krijgt. Dit kan in het begin ongemakkelijk voelen, maar hoe vaker je voor jezelf juicht, hoe makkelijker het wordt.

Wil je verder aan de slag met selfcare?

Wil jij het dolgraag wat rustiger aan doen, maar vind je het lastig om je drukke leven aan te passen? Je agenda leegvegen of in fancy retreat gaan is niet nodig. In deze nieuwe training via Instagram word je in 21 dagen begeleid bij het ontwikkelen van nieuwe zelfzorggewoonten die je moeiteloos integreert in je dagelijks leven. Voor meer rust, ontspanning en tevredenheid met jezelf.

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen