scheten

Dit is de reden waarom je je niet moet schamen voor je scheten

Per dag laat je ongeveer 12 tot 25 winden en dat is niets anders dan gassen die je lichaam verlaten. Deze gassen komen uit je darmen en bestaan uit zuurstof, stikstof, koolstof en methaan. Dat is wel 500 tot 1500 milliliter gas per dag! Hier vind je alle facts over scheten op een rijtje.

De lucht die je inademt

Scheten worden veroorzaakt door meerdere factoren. Er komt lucht je lichaam binnen op de momenten dat je eet of drinkt, praat en als je je speeksel doorslikt. Volgens Topdokter De Looze hebben winden geen geheimen: ‘darmgassen ontstaan grotendeels door de werking van de darmflora, de bacteriën die in je darmen zitten. Zestig procent van de stoelgang wordt gevormd door bacteriën. De andere veertig procent is ‘de rest’, dan spreek je over de gassen.’ De Topdokter vertelde ook dat een deel van onze darmgassen door de darmwand worden opgenomen en in de bloedbaan terechtkomen, waarna er een uitwisseling is ter hoogte van de longen. Deze gassen ademen we gewoon uit.

De gassen die hierna overblijven, verzamelen zich in de dikke darm. Op een gegeven moment ontstaat er druk op de darmwand waardoor je buikpijn kunt krijgen. Die druk maak je minder door een scheet te laten. Maar zijn natuurlijk altijd momenten dat je het liefst je scheet inhoudt. Maar is het eigenlijk slecht om je scheet in te houden?  Volgens Topdokter De Looze kan het geen kwaad. ‘Maar op den duur zal het leiden tot een opgeblazen gevoel en ongemak.’

Koolhydraten

Wat vooral aanleiding kan geven voor winderigheid zijn vezelrijke koolhydraten: groenten, graan en fruit bijvoorbeeld. Maar ook proteïnerijk voedsel kan een aanleiding zijn voor de stinkende winden. Zo kan het lichaam de proteïnen van bijvoorbeeld roodvlees en eieren minder snel verteren. Dit zorgt voor een traag proces in je lichaam en dat is het moment dat er veel scheten vrijkomen mét en zonder geur. Hoe fijn het ook is om er vanaf te zijn, de geur die eraf kan komen zorgt wel voor awkwardness… Denk maar aan de moment dat je in de trein zit, op school bent of wanneer je een date hebt. Zie je binnenkort je lover? Dan kun je beter groenten zoals spruitjes, uien, kolen en bonen laten staan!

Lees hier 8x tips tegen een opgeblazen buik

Verschillen in voedingsproducten

Er zitten veel verschillen in welke producten wel geur aan je scheten geven en welke niet. Zo geven melkproduct jouw voornamelijk gênante momenten. Eet je veel kaas en vlees? Dan kan je er zeker op rekenen dat je ‘s avonds meer winden moet laten. Dan hebben we het nog niet gehad over koolzuurhoudende dranken. Zorg dus dat je evenwicht vindt in voedsel. Denk aan koolhydraten, eiwitten en vezels, want als je te veel vezels binnenkrijgt, kan dit gaan leiden tot meer gas in je buik.

Darmen die gaan rommelen

Er zijn naast voedsel meerdere factoren die belangrijk zijn bij het gerommel van je darmen. Hierbij kan je denken aan antibiotica maar ook mensen met het prikkelbaredarmsyndroom of met coeliakie kunnen last hebben van rommelige darmen.

Ongesteldheid

Ook als je ongesteld bent krijg je sneller last van winderigheid. Er is hier alleen nog niet veel onderzoek naar gedaan. Dit kan komen door een hoge gehalte aan oestrogeen en progesteron. Daarnaast heeft je baarmoeder tijdens je menstruatie soms last van samentrekkende spieren en dat werkt ook op je darmen en laat je dus sneller scheten.

Waar je op moet letten

Het blijft ten eerste altijd belangrijk dat je gezond eet. Winderigheid kun je voorkomen en/of verminderen door:

…niet te praten als je aan het eten bent
…langzaam te kauwen
…niet uit een rietje drinken
…uit een glas te drinken en niet uit een flesje
…drankjes zonder koolzuur te drinken
…geen kauwgom te nemen
…thee of andere warme drankjes niet te slurpen

LEES OOK:

Beeld: Gettyimages | Bron: AD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen