Laten we er geen doekjes om winden, break ups doen pijn. Heel veel pijn. Als in, je hart doet letterlijk pijn. Je voelt je verdrietig, boos en in je hoofd speel je een eindeloze film af, die van jullie relatie. Na tig lepels ijs, Netflix avondjes en gesprekken met vriendinnen, blijf je nog steeds achter met zoveel vragen. Moet je hem ontvolgen op Instagram? Hoe reageer je als je hem tegenkomt? Delete je zijn nummer? Kan je zijn hoodie nog dragen? En de ultieme vraag, hoe kun je dit proces versnellen?

Er zijn drie fases: ‘compassie, afsluiting en verandering’, zegt psychotherapeut Sundeese Borden tegen Seventeen.com. En dit is wat je volgens haar het beste kunt doen.

 

Accepteer dat het oké is om te voelen wat je voelt

Het is normaal om te huilen. Verstop je gevoelens dus absoluut niet. Ga in bed liggen met een leuke rom-com en heb medelijden met jezelf. Volgens Borden is dat heel normaal. Als je namelijk je gevoelens opkropt, kun je ieder moment ontploffen zegt ze. Gooi het er allemaal uit! Je kunt het maar beter kwijt zijn.

 

Geef je emotie een score

Volgens Borden helpt dat je bij het accepteren en verwerken van je gevoelens. ‘Give yourself a score between one and 100 every day, and use a calendar to track how that score is going for you.’ Je zult dan zelf zien dat het iedere dag een beetje beter gaat.

 

Evalueer je relatie

Identificeer wat voor breakup je hebt gehad. Was het wederzijds? Of eenzijdig? Wie heeft het uitgemaakt met wie? Neem een stap terug en bedenk waarom het over is. Wat werkte er niet? Vervolgens is het heel belangrijk dat je nu bij de antwoorden niet denkt ‘had ik maar dit…’ of ‘als we dat..’ Focus op waarom het beter is dat het over is.

 

Omring jezelf met positieve mensen

Volgens Borden heb je drie mensen nodig. Een bff, iemand uit je gezin (moeder, vader, broer of zus), en een vriend(in) die altijd straight forward tegen je is en je met beide benen op de grond houdt. Deze mensen brengen je door de moeilijke tijd heen en zorgen ervoor dat je binnen no time weer op de rails bent.

 

Maak grenzen voor jezelf

Zodra je voelt dat je weer de oude wordt is het tijd om naar de afsluiting fase te gaan. Al het bovenstaande hoorden nog bij de compassie fase. Maak een lijst van dingen waarmee je echt moet STOPPEN! Suggesties nodig? Je ex stalken op Instagram bijvoorbeeld, of naar oude appjes en foto’s kijken.

 

Focus on YOU

Nadat je de afsluiting fase hebt gehad, ben je klaar voor de verandering fase. ‘Embrace the fact that your life has changed from ‘we’ to ‘me’, zegt Borden. Wat zijn de dingen die je wilde doen tijdens je relatie, maar die toen niet konden? Dit is de tijd om dat wel te gaan doen!

 

Zoek uit wat je in een volgende relatie zou willen

Leer van je breakup. Borden adviseert om een DOA lijst te maken. ‘Een wat?’, horen we je denken. Een Dead or Alive lijst. Je schrijft vijf dingen op die voor jou heel erg belangrijk zijn in een relatie. Let op dat het gaat om wat je nodig hebt en niet om wat je wil! Dat is een verschil. Je hebt bijvoorbeeld iemand nodig die je respecteert, daar is geen onderhandeling over mogelijk. Je wil iemand met blauwe ogen, dat is niet iets dat je van je vorige relatie hebt geleerd.

 

Succes babe, you got this!

 

LEES OOK: 11x tips voor als je down bent

Bron: Seventeen.com
Fotografie: Pexels