break-up

Deze dingen voelen en doen we allemaal als we liefdesverdriet hebben

Iedere break-up is anders en dus iedere verwerking ook. Wat je voelt en nodig hebt kan per persoon verschillen. Toch zijn er een paar dingen die we bijna allemaal ervaren en doen als we liefdesverdriet hebben. CG! zocht uit waarom we voelen wat we voelen en doen wat we doen, zodat je jezelf – en dus je reactie op de situatie – beter begrijpt.

Feeling numb

Misschien wil je wel keihard huilen, gillen of schreeuwen, maar lúkt het gewoon niet. Je voelt je zo veel tegelijk, dat je eigenlijk helemaal niets voelt. Dat is helemaal niet gek! De eerste reactie van je lichaam is namelijk vaak een soort survivalmode.

Actual pijn voelen

Heb je last van hoofdpijn, buikpijn of voelt het letterlijk alsof je hart breekt? Kan! Nouja… Je hart kan natuurlijk niet écht breken, maar je kunt wel pijn voelen. Bij liefdesverdriet worden dezelfde gebieden in je hersenen gestimuleerd als bij lichamelijke pijn. Dat zit zo: in je hersenen zit een soort eilandje, de insula. Hier worden prikkels verwerkt en wordt informatie naar andere delen van je hersenen gestuurd. Dat eilandje kent alleen het verschil niet tussen fysieke en emotionele pijn…

Een hartverzakking voelen als je een foto van je ex ziet

Heeft alles te maken met wat we net vertelden. Het zien van een foto van je ex activeert datzelfde eilandje. Je hersenen denken dan dus dat ze een pijnprikkel krijgen en reageren daarop. Je ex blokkeren en foto’s verwijderen is niet voor niets dé tip om sneller over hem of haar heen te komen. Als je niet alle foto’s kunt deleten (dat is meteen zo definitief, we get that), kun je ze ook op een externe harde schijf zetten of in een verborgen map zetten.

Je ex stalken

Zelfs als je superboos bent of als je al niet meer verliefd was, ben je nu ineens weer obsessed. Je krijgt hem of haar niet meer uit je gedachten en je vraagt je 24/7 af wat je ex aan het doen is (en met wie). Yep, been there, done that. How come? Als je relatie uitgaat, schieten de hormonen adrenaline en cortisol (stresshormoon) omhoog, terwijl dopamine (gelukshormoon) en oxytocine (knuffelhormoon) juist kelderen. Het beloningssysteem in je hersenen is gewend aan een bepaalde dosis dopamine van bae. Dus nu je die niet meer krijgt, is je brein willing to go the extra mile voor een dopamineshot. Een real deal afkickverschijnsel, dus. Dat gezegd hebbende, verbaast het je misschien niet dat deze state of mind je denkvermogen, concentratie en functioneren best wel kan beïnvloeden. Soooo, put a finger down als dit any of your behavior verklaart.

Ijs en chocola eten

Je lichaam heeft door de stress (hi again adrenaline en cortisol) behoefte aan de energie van calorierijk voedsel. En remember de insula? Die behoefte aan comfort food is ook een beetje haar schuld. Smaak is namelijk ook een prikkel die hier wordt verwerkt. Door lekkere dingen te eten, kun je die dus activeren en zo je sad feels misschien ietsjes verzachten.

Of niet willen eten

Helemaal niets willen eten is ook super common. Je lichaam kan in stressstand ook juist je hongergevoel onderdrukken. Daarmee willen we trouwens niet zeggen dat het oké is om niet te eten. Daar ga je je alleen maar nog slechter van voelen.

Alleen. Maar. Huilen.

Dat gevoel dat je tranen forever blijven stromen… Worst feeling in the world, hé? Good to know op zulke momenten: over een kwartiertje droog je die tranen weer af. Een huilbui duurt namelijk maximaal een kwartier. Houd maar eens bij. Maakt zo’n huilbui iets minder uitzichtloos, toch?

Meer weten over break-ups en wil je meer tips nodig? Je leest het op pagina 84 t/m 87 in CG!’s Own Your Power issue.

Cover Hr Kopie 450x580 1 3
NEEM NU EEN ABONNEMENT
LOS KOPEN

Beeld: Gettyimages

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen