Je slaapt binnen no time als een roosje!

Ook last van nachten wakker liggen? Dagen waarop je gapend in de klas zit en je ogen niet open kan houden?

No worries, CG! is here to help! 

Met deze 10 tips ben je zo in dromenland en slaap je ook nog eens beter. Goodnight! 🙂 

1. Hup, naar bed!
Probeer op tijd naar bed te gaan, zodat je in ieder geval een minimum van 8 uur slaap krijgt. Als je vroeger naar bed gaat, lig je in het begin misschien klaarwakker, maar na een tijdje zal je lichaam eraan wennen en val je gewoon in slaap. 

2. No more coffee for you
Drink vanaf ongeveer 3 uur ’s middags geen koffie meer. De cafeïne erin zorgt ervoor dat je slechter in slaap komt. Hetzelfde geldt voor het drinken van frisdranken zoals cola.

3. Too hot, too cold
Probeer de juiste temperatuur te regelen in je kamer, met bijvoorbeeld en dikke deken of juist een ventilator. Je slaapt namelijk ook slechter als je het te warm of te koud heb ’s nachts. Zorg er daarbij ook voor dat je je raam op een kiertje open hebt staan voor voldoende frisse lucht.  

4. Weg met die stress
Stress is ook een grote veroorzaker van slecht slapen. Doordat je maar blijft piekeren in je hoofd kan je geen rust vinden en dus ook niet in slaap komen. Schrijf daarom je stresspunten op voordat je gaat slapen of bespreek ze met iemand. Zo krijg je een beetje meer zicht op de situatie. Daarbij helpt het doen van een beetje yoga of het luisteren van rustige muziek ook om de stress te verminderen.  

5. Schermen weg!
Voordat je gaat slapen moet je ook niet meer op een scherm kijken. Het witte licht kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt en dat wil je niet. Het is daarom beter om bijvoorbeeld een boek te lezen of wat rustige muziek te luisteren. Ook kan je bijvoorbeeld een ASMR filmpje luisteren (en dus niet naar het scherm kijken). Voor wie niet weet wat ASMR is: dit zijn filmpjes waarbij er zacht wordt gesproken en er zachte geluidjes worden gemaakt. Some love it, some hate it. Maar als je er fan van bent, val je gegarandeerd zo in slaap.

6. Goodnight pets!
Ook is het beter om niet samen met je huisdier in één kamer te slapen. Je hebt toch een grotere kans dat je wakker wordt als je hond opeens opstaat of als je kat op je bed springt. Hoe gezellig het ook is, laat ze maar beter in een andere kamer slapen :-).

7. Into the darkness
Door je kamer extra donker te maken, kan je ervoor zorgen dat je sneller in slaap komt. Is het niet mogelijk om het echt donker in je kamer te maken? Probeer dan eens te slapen met een slaapmaskertje op!

8. Bath time
Wat ook kan helpen is om een warm bad of warme douche te nemen voor je naar bed gaat. Je slaapt namelijk sneller in als je lichaam hierna weer afkoelt.

9. Lekker slapen
Ook kan je ervoor kiezen om producten te gebruiken die speciaal gemaakt zijn om de slaap te bevorderen. Denk hierbij aan speciale slaapthee met kruiden en slaapspray’s en druppels voor op je kussen.

10. Breathe!
En onze laatste tip: probeer eens verschillende oefeningen in bed om zo slaperiger te worden. Een voorbeeld is de 4-7-8 techniek. Hierbij moet je 4 seconden door de neus inademen, 7 seconden je adem in houden om dan in 8 seconden rustig je adem door je mond uitademen. Door dit een aantal keer te doen zal je je veel meer ontspannen voelen en zo in slaap vallen. 

Beeld: Peter Rosa