Zo vaal je razendsnel in slaap

Het komt je vast bekend voor. Je hebt de langste schooldag ever gehad, je bent exhausted van alle saaie lesstof en telt de minuten af tot je je bed in mag duiken. I need ZzzZz!

Raakt je hoofd dan eindelijk je kussen, lig je klaarwakker naar het plafond te staren. Not cool. En not your problem! Met deze 6 tips val jij vannacht als een baby’tje in slaap
 

1. It’s all about rhythm
En dan hebben we het niet over killer dansmoves in de lokale kroeg. Als je elke dag rond dezelfde tijd gaat slapen (en opstaat), raakt je lichaam al snel gewend aan deze bedtijd. Met als gevolg dat je makkelijker in slaap valt als je je nestje induikt. Thanks, inwendige klok!

2. Neem een heet bad
Door het hete water stijgt je lichaamstemperatuur. En zodra je er weer uitgaat, daalt je lichaamstemperatuur razendsnel. Hierdoor voel je je slaperig en snoozy. Trusten!

3. Verstop je klok
Ben jij ook zo’n stresskip die voor het slapengaan denkt: ‘als ik nu in slaap val kan ik nog X uur slapen.’ Om vervolgens nog uren wakker te liggen, omdat je bang bent dat je te weinig slaap krijgt? Girl, we feel you! Verstop daarom je klok. Op die manier kun je niet afgeleid worden en ongestoord van je rust genieten.

4. Skip de koffie
Wist je dat cafeïne tot 10 uur lang in je systeem kan blijven hangen? Wil je niet als je probeert in slaap te vallen. Sla de koffie, cola en andere drankjes met cafeïne daarom maar even over in de avond.

5. En laat je elektronische vrienden ook maar even liggen
Hasta la vista, telefoon en laptop! Het licht dat van je scherm af komt is namelijk superverwarrend voor je brains. Hierdoor krijgt je lichaam een seintje dat het nog dag is, en je begrijpt: not helping. Kun je echt echt echt niet zonder je phone voor het slapengaan? Gooi dan de helderheid van je scherm omlaag.

6. Hé theemuts
Heb je toch nog een beetje extra hulp nodig om in slaap te vallen? Drink dan een kop thee voordat je je bed induikt! Kamillethee werkt ontspannend, maar er zijn ook allemaal soorten sleepy tea out there. Hier kun je wel een beetje suf van worden, dus zorg dat je in de buurt van je bed blijft.

Slaap lekker!


 

Fotografie: Peter Rosa/Studio D