Femke blogt over faalangst, met handige tips! 🙂

Confession: vroeger heb ik ontzettend veel last gehad van faalangst. Dan werd ik letterlijk ziek van de zenuwen op de dag dat ik een wiskunde proefwerk had of moest optreden. Tot zover mijn bewering van een aantal weken geleden dat ik geen kik gaf als ik voor honderden mensen moest optreden: wel dus.

Hoewel ik er nu jaren later grotendeels overheen ben gegroeid kan ik nog steeds meer dan gemiddeld zenuwachtig zijn voor een presentatie of tentamen. Hierbij een aantal tips om deze spanning los te latenÂ…

Stap 1: Je angst onder ogen zien
Geef aan jezelf toe dat je zenuwachtig bent. Je kunt wel zeggen: ‘’Ik ben niet zenuwachtig. Ik ben niet zenuwachtig’’ maar hiermee krop je alleen alle spanning op tot het moment suprême en heb je een grotere kans op een black out.

Stap 2: Confession time
Zet voor jezelf op een rijtje waar je precies bang voor bent. Ben je bijvoorbeeld bang dat je tijdens die presentatie gaat stotteren en een rood hoofd krijgt? Laat me je dan nog een vraag stellen: wie niet?

Stap 3: Stel realistische doelen
Ik wist dat het voor mijn eindexamen niet realistisch was om voor wiskunde een zeven te halen en besloot daarom dat ik ook tevreden moest kunnen zijn met een vijf. Dat ik uiteindelijk een zes stond op mijn eindlijst was dan weer een persoonlijke overwinning.

And last but not least: besef ook eens welke geweldige kwaliteiten je wél in je hebt…en laat dat stemmetje in je hoofd de baas spelen!

Beeld: weheartit.com