Lees meer!

Na een lange dag vol met school, werk en heel veel huiswerk lig ik eindelijk in bed. Ik ben zo moe dat adem halen zelfs te veel lijkt en ik kan niet wachten tot ik in een hele diepe slaap val.

Helaas denken mijn hersenen daar anders over, want na twee uur ben ik nog klaarwakker. Blijkbaar is de nacht dé perfecte tijd om de dag te evalueren.

De hele dag ga ik fluitend door het leven, maar zodra ik onder mijn dekbed lig, begin ik te tobben. Van grotere problemen tot kleine dagelijkse moeilijkheden: overal maak ik me zorgen over.

Wat nou als ik geen stage kan vinden? Wat zou er gebeuren als ik mijn tentamens dit jaar niet haal? Heb ik wel alles goed gedaan op het werk? Heeft mijn hamster wel genoeg vers water? En die ene jongen die ik per ongeluk aanstootte in de trein, zou die nu boos op me zijn? Ik kan het zo gek niet verzinnen of ik pieker erover. 

Wat ik zeker weet, is dat ik niet de enige ben. Ook mijn vriendinnen kunnen ’s nachts wakker liggen van de zorgen. Heel stom eigenlijk, want in deze tijd van ons leven is dat wel het laatste wat we moeten doen. We horen te genieten van alles en het gewoon over ons heen laten komen.

Ons zorgen maken over kleine probleempjes heeft totaal geen zin. Dat doen we later wel als we bejaard zijn en achter de geraniums zitten. Maar je minder zorgen maken, is makkelijker gezegd dan gedaan.

Met deze tips help ik mezelf en jullie een handje: 

1. Schrijf het op! Door al die piekergedachten wordt het een grote chaos in je hoofd, daar is mijn rommelige kamer niks bij. Door op te schrijven waar jij je zorgen over maakt, krijg je een goed en duidelijk overzicht. En als je jouw probleempjes op papier ziet staan, zie je misschien wel in dat je veel te ingewikkeld denkt. Dat is al één probleem dat je kan schrappen.

2. Helpt schrijven niet? Praat er dan over. Als ik bijvoorbeeld tegen mijn vriend vertel dat ik me zorgen maak over het feit dat mijn hamster misschien geen vers water heeft, lacht ‘ie me superhard uit. En dat helpt! Hierdoor weet ik dat mijn gedachtespinsel eigenlijk belachelijk is en kan ik het uit mijn hoofd zetten. Tip: wanneer je niet over je probleem durft te praten, omdat je bang bent dat anderen dat belachelijk vinden, is het waarschijnlijk ook zo. Je weet dus zelf heel goed of iets het waard is om over te piekeren of niet.

3. Fuck it! Oke, dit is niet zo beleefd. Maar wanneer je dit heel zachtjes tegen jezelf zegt zonder dat mensen in de buurt je horen mag het best. Zo heb ik me lange tijd zorgen gemaakt over mijn werk. Doe ik het wel goed? Wat vinden ze eigenlijk van me? Wat nou als ik iets vergeet? Op een avond was ik er zo klaar mee dat ik midden in mijn kamer twee middelvingers opstak en heel hard schreeuwde: “Fuck it!”. En geloof me, dat helpt. Je kunt over alles blijven piekeren, maar lost het iets op? Nee. Zolang jij zo hard mogelijk je best doet is het oké. 

4. Dus meiden, probeer dat piekeren te minderen en ga meer genieten van het leven. Neem het gewoon zoals het komt. Meer dan je best kun je niet doen. Zoals mijn vader altijd zegt: “Ga je pas zorgen maken als het echt nodig is.” 

Tot volgende week! 

Liefs, 

Bente