Check haar tips hier

Tweeënhalve week zijn er inmiddels voorbij. Terwijl ik mijn vriendje voor 1 februari nog iedere dag zag (wat ook niet altijd alles was) moest ik nu maar liefst 17 dagen zonder. Je kunt je vast wel voorstellen hoe blij ik zal zijn wanneer ik op woensdagochtend weer in zijn armen kan springen (cliché, kuch kuch).

Maar voordat dat moment eindelijk daar is en ik weer tien dagen lang boos kan worden op alle rommel die hij maakt, moet ik eerst mijn allergrootste nachtmerrie onder ogen komen: die verschrikkelijke, afschuwelijke, dramatische vliegreis.

Hoewel ik al miljoenen keren gevlogen heb (inclusief lange vluchten mét baby naast me), kan ik er maar niet aan wennen. Een scène met een vliegtuig op tv? Ik krijg een instant zenuwinzinking. Reisadvertenties naar verre oorden? Ik ren heel hard de andere kant op.

Een ontvangstbevestiging op de mail waarin vermeld staat dat mijn boeking succesvol is? Help! Gelukkig ben ik vast niet de enige die vijf weken van tevoren al niet meer kan slapen vanwege nachtmerries in de trant van neerstorten, kapingen en andere beangstigende taferelen.

Misschien dat deze tips jou (en mij) in de toekomst kunnen helpen. Want wie de wereld (of zijn vriendje) wil zien, die moet toch echt in dat vliegtuig stappen.

Zorg dat je bezig bent. Altijd. Als je jezelf goed kan afleiden zorg je ervoor dat je gedachten niet richting die verschrikkelijke rampscenario’s gaan. Want eenmaal daar raak je de gedachten niet meer kwijt. Een boek lezen of wat muziek luisteren kan al veel schelen.

Maar als je echt je gedachten op nul wilt zetten, raad ik je aan om een kladblok en wat pennen mee te nemen. Dwing jezelf om tijdens de vliegreis een verhaal te schrijven. Pen bijvoorbeeld neer wat je allemaal gaat doen op het moment dat je op je bestemming aankomt. Een ander onderwerp kan natuurlijk ook. Wat mij betreft schrijf je over de bladstructuur van je lievelingsplant of dat prachtige lichaam van Channing Tatum. Leef je uit!

Niet zo’n schrijver? Neem je kleurboek mee! Er zijn tegenwoordig genoeg winkels waarin Het Kleurboek Voor Volwassenen wordt verkocht, hoewel je natuurlijk altijd voor de kinderkleurboeken kunt gaan (die vind ik zelf stiekem nog veel leuker). Doordat je zo bezig bent met het inkleuren van de verschillende vlakken, zorg je ervoor dat er geen enkele negatieve gedachte tussen past. Voor je het weet sta je weer met beide benen op de grond. Hooray!

Zoek contact met je medevliegers! Misschien zit er wel een ongelofelijke hunk naast je, of heb je het geluk een meisje van je leeftijd als buurvrouw te hebben. Al is het een oude oma of een hond (ja, écht meegemaakt), ga het gesprek aan. Die ander heeft misschien ook wel vliegangst, en zoekt net zo hard naar een beetje afleiding als jij. Hou elkaar aan de praat en zorg er vooral voor dat je niet kan denken aan dat wat niet genoemd mag worden. Misschien krijg je er zo nog een nieuwe vriend bij ook!

Mocht het echt niet goed met je gaan en werken alle bovenstaande opties niet? Laat de steward of stewardess dan weten dat je enorme vliegangst hebt. Zij maken dit iedere dag mee en weten vaak precies wat ze moeten doen of zeggen om je weer rustig te maken. Zo heb ik zelfs gehoord dat iemand mee naar de cockpit mocht, zodat ze zelf kon ervaren hoe veilig vliegen is.

Laten we er massaal voor zorgen dat vliegen weer leuk wordt. Of op zijn minst minder eng. 

Liefs, 
Bente