Uh-oh! Jill’s grootste angst wordt werkelijkheid…

Ik ben niet snel bang. Op school was ík de koelbloedige die de spinnen verwijderde voor mijn gillende vriendinnen. En in pretparken wilde ik altijd in de hoogste achtbanen. Maar er is één ding waar ik echt een fobie voor heb: dokters. Al van kinds af aan. Ik haat de wachtkamers, de witte pakken en de enge prikken die ik krijg. En ik was ook van plan om er nooit meer in mijn leven heen te gaan. Maar goed, zoiets heb je natuurlijk niet zelf in de hand…

 

Vorige week moest ik eraan geloven. Ik sleepte mezelf erheen. Letterlijk, want ik was moe. Zo moe dat mijn moeder zich zorgen begon te maken en mijn vriendinnen schrokken. ‘Je ziet zo bleek!’ en ‘Je lijkt wel een spook!’ werd er geroepen. Reacties waar ik niet bepaald vrolijk van werd.

 

Bij de dokter bleek ik bloedarmoede te hebben. Niets ernstigs. Ik moet meer ijzerpillen slikken en gewoon wat vaker vlees eten. Maar ik ben sinds een paar jaar vegetariër. Dus vlees; nee, dat ga ik niet eten, vertelde ik hem.

 

En daar gingen zijn alarmbellen rinkelen. Een kanon aan vragen vuurde hij op me af. Met wat verving ik het dan? Sinds wanneer at ik geen vlees? Ik ben vrij spontaan vegetariër geworden en eigenlijk ook zonder concrete reden. Ik vind het gewoon niet zo lekker! Maar ik heb er ook nooit goed over nagedacht hoe ik het vlees zou vervangen. Ik at het gewoon niet en hierdoor heb ik jaren lang veel te weinig voedingstoffen binnengekregen. Lekker dan!

 

Wat kon ik eraan doen? Nou, de dokter adviseerde me dit:

 

Wekelijks acupunctuur en Chinese kruidenpillen slikken. Voor de girls die niet weten wat acupunctuur is, het is mijn doemscenario: een dokter (angst nr. 1) die allerlei naalden (grote angst nr. 2!) in je steekt en je een half uur laat liggen met nerveusmakende ‘ontspan’ muziek. Every week. Ik werd gek.

 

 

Dus lieve meiden, mijn tip: Als je vegetariër wordt, zorg dan dat je goed voorbereid bent. Maar hoe vervang je vlees?

 

Ik heb er een post over gemaakt op mijn My Life Is Sweet-blog. Hier alvast een paar tips:

 

Tofu

Heel goede vleesvervanger, het ziet er alleen niet zo lekker uit. En als je het niet ‘opspiced’ met kruiden of een marinade, is het eigenlijk niet zo smaakvol. Het belandde om deze reden dan ook vrij zeldzaam (lees: niet) op mijn bord.

Tip: check deze blog voor inspirerende recepten met tofu. Als je het goed klaarmaakt is het namelijk super lekker!

 

Go nuts

Noten zijn echt essentieel voor vegetariërs. Ze zitten boordevol mineralen die je lichaam nodig heeft. Je kunt er van alles mee doen. Ze kunnen in salades, je eet ze als snack en zelfs je toetjes kun je er mee oppimpen. Tip: check de amandelmelk shake op mijn blog. Hij is heerlijk en perfect als ontbijt.

 

 

IJzer

En dan heb ik het niet over het metaal. Ijzer zit onder andere in bruin brood, spinazie en gedroogde vruchten. Je hebt iedere dag ijzer nodig. Je kunt bijvoorbeeld een salade maken met verse bladspinazie (ijzerrijk) in plaats van sla. Zo weet je tenminste zeker dat je iedere dag je dosis ijzer binnen hebt.

 

Voor meer tips, check mijn blog!

 

 

Liefs Jill

 

volg me op Instagram, twitter en facebook.