Een hype is echt een ontzettend fascinerend verschijnsel. Ik zou er uren over kunnen filosoferen.

Neem nou bloemoorbellen. Is het iets raars van ons Limburgers, of heerst het overal? Wat moet je daar nou mee, één mega-oorbel dragen met een plastic-ogende bloem eraan?

Volgens mij is het voor een groot deel psychologisch. Een drang om zo veel mogelijk hetzelfde te zijn als de rest van de mensheid, een soort massale copy-paste, eigenlijk.

Je kunt het verloop van een hype vaak ook precies voorspellen:

1.Nietsvermoedend loop je over straat, en opeens spot je object X. Verder niks. Je ziet het en vergeet het, nothing happens.

2.Een paar dagen later hoor je iemand praten over object X. Een vaag déjà-vu-gevoel borrelt op, maar je denkt er verder niet meer aan.

3.PLOTSELING slaat het toe: object X. Niemand weet waar het vandaan komt, maar het is overal, altijd, iedereen heeft het. Als je het bestaan ervan eenmaal hebt erkend kun je er niet meer omheen, en is het voorgoed in je wereld doorgedrongen.

4.Nou ja, voorgoed… Voor zolang de hype duurt natuurlijk. En iedereen weet dat de levensduur van hypes ongeveer net zo lang is als de muziekcarrière van Paris Hilton, dus dat is zo erg nog niet. Het vliegt vanzelf wel over ;-).

5.En tadaa, daarmee hebben we stap 6 bereikt: de uitsterving van de hype. Net zo snel als het opgekomen is verdwijnt de hype, en na een week of wat begint de cyclus opnieuw, ditmaal met object Y.

Net zo is het gegaan met die monsters van een sieraden. En als je het mij vraagt, laat dat ook maar zo zijn wat de uitsterving betreft!

Wat vinden jullie?

Liefs,

Merel