De herfst is het seizoen van de verkoudheid. Wil je die snotneus en pijnlijke keel voorkomen? Dan moet je deze tips eens proberen.

Voedingsmiddelen die helpen tegen een verkoudheid, zijn onder andere:

1. Vis
Vette vis – zoals zalm, tonijn en makreel – bevat omega 3. Omega 3 gaat ontstekingen tegen. Hoe minder ontstekingen in je lichaam, hoe beter je imuunsysteem is en des te kleiner de kans op een verkoudheid wordt.

2. Knoflook
Je gaat er helaas wel van stinken, maar dat moet je er voor over hebben… Knoflook bevat allicine. Allicine is een stofje dat bacterieën bestrijdt. De allicine verdampt wanneer je de knoflook verhit. Het is dus wel belangrijk om de knoflook rauw te eten.

3. Sinaasappels en Grapefruits
Citrusvruchten – zoals sinaasappels en grapefruits – bevatten vitamine C. Vitamine C voorkomt een verkoudheid niet, maar zorgt er wel voor dat het minder lang duurt. Vitamine C versterkt je imuunsysteem: hoe sterker je imuunsysteem, des te eerder de slechte bacterieën uit je lichaam verdwijnen.

4. Kruidenthee
Thee met honing werkt natuurlijk goed tegen een zere keel, maar kruidenthee – zoals groene thee en kamille thee – bevat ook nog eens antioxidanten. En die antioxidanten zorgen ervoor dat je minder snel de griep of een verkoudheid krijgt. Als je al een verkoudheid hebt opgelopen, is het juist belangrijk om normale thee te vermijden. De cafeïne die in deze thee zit, ontrekt vocht aan je lichaam. Terwijl je tijdens een verkoudheid of de griep juist veel vocht nodig hebt.

5. Pure chocolade
Pure chocola met 70 % of meer cacao bevat antioxidanten en zink. Antioxidanten beschermen je tegen een verkoudheid en zink zorgt er voor dat je verkoudheid minder lang duurt. Een goed excuus om chocola te eten!

Bron: health.com

Fotografie: Goedgevoel.be