Denim Queen Simone, leading lady bij Garcia Jeans womenswear

Nog buzzing van de show de avond ervoor sprak CG!'s Wendy met Simone, leading lady bij Garcia Jeans womenswear. Op het terras van het uberhippe NHow hotel in Rotterdam vertelde deze powerchick 2.0  over werken in de mode-industrie, vallen en opstaan en de laatste denim trends.

Barbie’s personal stylist
'Als kind was ik altijd al met mijn handen bezig: knippen, plakken, scheuren en pielen. Met mijn Barbies speelde ik niet, ik kleedde ze alleen aan en uit. Van een broek maakte ik een tulband en van een lap stof een jurk. Als ik niet met mijn Barbies bezig was, maakte ik moodboards en collages. Daar probeerde ik een gevoel mee uit te beelden. Ik ben echt een gevoelsmens, dat merkte je toen al.'

Van pielen naar ploeteren
Het was dus al vroeg duidelijk dat Simone de mode in wilde. Om haar droom waar te maken, volgde ze een opleiding aan de modevakschool in Tilburg. Daarna vertrok ze naar Amsterdam om aan het AMFI (toen nog de Charles Montaigne Academie) te studeren, één van de zwaarste modeopleidingen van het land. Tijdens die opleiding bemachtigde ze een stage bij Cosmopolitan, waar ze na het behalen van haar diploma ook als freelance stylist aan de slag mocht.

Bitchy chicks en macho mannen
'Werken in de mode-industrie draait echt niet om champagne drinken en mooie kleren, het is hard werken.' Zo is het bij Garcia Jeans ook; er wordt dag in, dag uit gewerkt aan de tien vrouwencollecties die het merk per jaar ontwerpt en produceert. Op de vraag of ze nog wel eens tijd heeft voor zichzelf antwoordde Simone 'nauwelijks'. Relaxen doet ze midden in de nacht. Dan bouwt ze in haar eentje wel eens de hele woonkamer om. Meer dan dat heeft ze niet nodig. Want uit haar werk, haar collega’s en awesome events als de modeshow haalt ze genoeg energie.

Dat was wel eens anders. Simone heeft voor veel verschillende merken gewerkt en is vaak genoeg in aanraking gekomen met vervelende bazen. 'Het is wel eens voorgekomen dat een toenmalige baas keihard tegen mij stond te schreeuwen. Maar als iemand tegen mij schreeuwt is dat zijn probleem, niet die van mij.'

Haar positie is ook wel eens ingepikt door een collega. Zo kwam ze terug van zwangerschapsverlof om er achter te komen dat haar taken nu bij iemand anders lagen en zij alleen nog maar verantwoordelijk was voor het ontwerpen van de bloezen uit de collectie. Daar nam ze geen genoegen mee; 'Ik heb meer in mijn mars'.

Diezelfde dag nog diende ze haar ontslag in. 'Als ik ergens niet op mijn plek was, dan ging ik weg. Je moet je hart volgen. Elke keer dat ik dat deed, kwam het goed'. Dat motto zorgde er ook voor dat zij op haar drieëntwintigste al in haar eentje door Hong-Kong liep. 'Tassen vol met stoffen en piepjong, maar ik moest er gewoon heen'.

Grande familia
Garcia Jeans is geen doorsnee modemerk. Toen we het terrein van de modeshow opliepen werden we onmiddellijk verwelkomt door de marketingdame van het merk. We werden verwend met het lekkerste eten (hello, lemon pie!) en mochten gelijk een kijkje nemen achter de schermen. Je zou denken dat de ontwerpers in de momenten voor de show geen zin hebben in pottenkijkers, maar niets was minder waar. Met liefde gaven zij ons een voorproefje van de collectie en lieten ze ons hun creaties zien. Ik kan je vertellen, dat is bij een groot deel van de ontwerpers wel anders ;-).

Of je nu lunch lady in de kantine bent of het hoofd van de marketingafdeling, elk lid van team Garcia heeft hart voor het merk. En dat voel je! Simone: 'We werken allemaal keihard, maar het moet wel humaan blijven. Alles gaat in goed overleg, als het moet dan hak ik knopen door.'

Helaas is het ook wel eens voorgekomen dat een werknemer niet fit for the job is. Een tijdje terug werkte er een styliste bij Garcia, 'zo’n lieve meid en goed in haar werk, maar voor het niveau van Garcia net niet sterk genoeg. Ik moest haar helaas laten gaan. Maar ik heb haar wel eerst een baan bezorgd bij een ander merk'.
Types met een attitude zijn bij Garcia niet welkom, al ontwerp je de sterren van de hemel. 'Er is geen ruimte voor grote ego’s'.
 


Tien collecties per jaar
You heard that right. Tien collecties per jaar, allemaal onder leiding van Simone. We hadden al een flauw vermoeden dat deze powerchick ergens een onuitputtelijke energiebron verbergt, maar waar haalt ze in hemelsnaam de inspiratie vandaan'Overal waar ik kijk, kan ik inspiratie vinden. Laatst waren we in Barcelona. Net geland op het vliegveld zag ik van veraf in een winkel een toffe broek hangen. Door het drukke schema had ik geen tijd om naar binnen te gaan. De daaropvolgende dagen bleef die broek in m’n hoofd spoken. Ik moest koste wat het kost, voordat ik op de vlucht terug naar Nederland zou boarden, die broek scoren.'

En dat lukte! Die bewuste broek bleek niet alleen een goede aankoop te zijn (want, complimentjes van Garcia’s gehele designafdeling), maar ook een inspiratiebron voor een nieuw ontwerp.
 

Spring/Summer 2016 denim
Ik kon de kans om deze denim queen te vragen naar dé jeans van spring/summer 2016 natuurlijk niet laten gaan. Simone’s antwoord? 'Ik ga voor de culotte'. Laat dat nu net mijn favoriete item uit de collectie zijn, score!

Interview 2.0
Awesome tea time was een betere omschrijving geweest voor het half uurtje dat ik met Simone heb gekletst. Er was eigenlijk een kwartiertje ingepland voor dit interview, maar het was zo gezellig dat we maar bleven beppen en de volgende interviewster lieten wachten. Sorry, international press!

Hoe strak het interviewschema ook was, Simone gaf aan alle Cosmogirls nog wat words to live by: 'Ik zie veel onzekerheid bij jonge meiden. Dat is helemaal niet nodig. Houd van je figuur. Ook als je maat 42 hebt ben je mooi en kun je er leuk uit zien. En volg je hart, dan komt alles goed.'

Thanks Simone en thanks team Garcia, you guys rock!