Zo voorkom je een burn-out (en stress).

In CosmoGIRL! 9 kun je lezen over Jorieke die op haar achttiende een burn-out kreeg. Ze deed veel meer dan ze eigenlijk aankon. CG! sprak psycholoog Saskia Moonen over stress, burn-outs en overspannen raken. Zij gaf de volgende tips om te voorkomen dat jou dit overkomt:

 

1 – Op school wil jij altijd de beste zijn, met minder dan een 8 neem jij echt geen genoegen. Maar waarom eigenlijk niet? Voor een vak waar je minder goed in bent is een 7 of 6 ook toch ook supergoed! Kijk eens naar een worst case scenario, is een 7 echt zo erg als jij denkt? Want als je gemiddeld een 7 of 6 staat ga je ook gewoon over, en sta je nog steeds niet onvoldoende. 

 

2 – Je doet heel veel, hebt een baantje, gaat naar school en zit op een sport? Neem dan eens een momentje rust. Ga dan iets doen waar je rustig van wordt en waar je niet de beste in wilt of kunt zijn. Ga wandelen, doe een keer een lesje yoga of begin aan een nieuwe serie. Zo kom je tot rust en neem je tijd om te ontspannen. Dat voorkomt stress.

 

'Jongeren die een burn-out krijgen zijn meestal heel ambitieus en perfectionistisch. Ze willen overal goed in zijn.'

 

3 – Om op tip 2 door te gaan, zoek balans in je leven. Pas je eisen voor dat vak waar je niet goed in bent een beetje aan, een zesje is ook genoeg.

 

4 – Zijn je ouders net gescheiden of is er iemand in je familie overleden? Dan mag je best aan die gevoelens toegeven, je hoeft je echt niet groot te houden. Als je een paar keer een minder goed cijfer haalt in die periode is dat echt niet zo erg. Je docenten zullen dat ook begrijpen.

 

5 – Eet gezond. Het is belangrijk dat je genoeg voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt. Dan voel je je meteen een stuk beter.

 

'Op social media moet je leven perfect en leuk lijken. Dat maakt de druk voor perfectionisten nog hoger.'

 

6 – Denk je dat het niet goed met je gaat, omdat je gestrest bent of niet lekker in je vel zit? Vraag dan om hulp bij je ouders of vriendinnen. Denk je niet dat zij je kunnen helpen, dan kun je het beste even langs de huisarts gaan.

 

7 – Voel je dat je heel perfectionistisch bent? Praat dan eens over de regels die je voor jezelf hebt opgesteld met anderen. Vaak zie je zelf al in dat ze misschien niet heel realistisch zijn als je ze hardop aan iemand vertelt. En als jij het zelf niet door hebt, dan kunnen anderen dat voor je doen. Zij relativeren jouw ideeën dan. Zo zie je zelf ook beter in dat het ok is als je een keer niet de topscorer bent in je hockeyteam.

 

Wie is de Expert?

Saskia Moonen is kinder- en jeugdpsycholoog bij Praktijk Rood en heeft meegeholpen bij het schrijven van het boek Stop Met Stressen.

 

Wij geven dit boek drie keer weg. Meedoen? Check dan www.cosmogirl.nl/win