In het Get Happy-dossier van CG! 91 zeiden we het al: met een paar goede ademhalingsoefeningen is het bye bye stress!

Nee, dat is helemaal niet zweverig, maar juist slim!

Als je deze oefeningen uit je hoofd leert en ze een paar keer probeert, kun je ze gebruiken wanneer je maar wil.
En dan ben je helemaal ontspannen voor die superdrukke trein, dat mondeling examen, of het wachten op je date.
Superhandig!

– Ga rechtop zitten of staan. Leg je handen op je buik en adem regelmatig en diep in en uit, door je neus en zodat je buik omhoog gaat (en dus niet je borst). Tel tot vier als je inademt en tel tot vier als je uitademt. Dan voel jij jezelf automatisch ontspannen worden.

En eentje voor als je in bed ligt en niet kunt slapen, of gewoon wat relaxtijd nodig hebt:
Ga in bed liggen. Doe je ogen dicht. Ga in gedachten elk deel van je lichaam af om het daarna compleet te laten ontspannen. Begin onderaan en werk langzaam naar boven. Focus een paar seconden op dát onderdeel van je lichaam, laat het relaxen en ga door naar het volgende. Sla niks over! Dus: ontspan je tenen, ontspan je voeten, ontspan je enkels, je onderbenen, je knieen, en zo verder. Let er vooral ook op dat jij je kaken ontspant. Want vaak staan je kaken nog steeds aangespannen, als je eigenlijk denkt dat je heel relaxed bent.