CG! stelde hem een aantal vragen over zijn Zeeman-collectie!

Vanaf 19 september ligt een bijzondere collectie in de Zeeman-winkels: eentje van Bas Kosters! De collectie bestaat uit ondergoed en pyjama’s met supervrolijke printjes! Gisteren werd de collectie gelanceerd en CG! sprak hem er even over!

Waarom heb je gekozen voor een samenwerking met Zeeman?
“Ik ben door Zeeman benaderd en het leek me heel erg leuk, dus heb ik natuurlijk meteen ja gezegd!”

Wat is typisch Bas Kosters aan deze collectie?
“Het is optimistisch, gezellig en heel kleurrijk! Voor deze collectie heb ik gekozen voor leuke details dicht naar mijn hart, zoals de ’70 biezen.

Het is natuurlijk wat commerciëler dan normaal en echt klanten, maar ik heb wel geprobeerd mijn eigen handschrift te laten zien in de prints en de fit. In de fit heb ik gewerkt met smalle elastieken bijvoorbeeld, omdat ik die brede banden zelf gewoon niet lekker vind zitten.”

Die plaatjes van poppetjes zijn een beetje jouw handelsmerk, waar komen die vandaan?

“Ik heb al van jongs af aan veel interesse in speelgoed, beren en poppen, speelde daar altijd mee. Ik vind dingen ook leuker met een personality. Dat je een beker gewoon ogen en handen geeft.

Ik ben ook een verzamelaar van zo’n beetje alles dat met jeugd te maken heeft; platen, boeken, poppen uit de ‘50/’60. Dat is een passie die ik graag in illustraties, schoenen, tassen en zelfs jurken terug laat komen.”

Op welk item uit deze Zeeman-collectie ben je het meest trots?
“Bij de dames het big shirt en bij de mannen de pyjamabroek. En ik vind Koos Matroos heel leuk. Dat is het matroosje van de Zeeman, maar dan de Bas-versie. En ik heb hem een vriendinnetje gegeven. Nu heb je Koos & Keetje Matroos

Koop je zelf nog wel eens wat bij de Zeeman?
“Jawel, zeker. Ik droeg jarenlang ondergoed van de Zeeman. En een paar jaar geleden kocht ik voor de grap onderbroeken bij de Zeeman en plakte daar een Bas Kosters-logo op, die zijn zelfs in productie genomen. Of cadeautjes, voor mijn petekinderen.

Ik ben sowieso ook niet echt merkenfocused. Ik wilde vroeger al anders zijn en dat heb ik nog steeds. Merken moet je eigenlijk gewoon met een korreltje zout nemen en gewoon dragen waar je zin in hebt. Je eigen keuze maken; wat geeft jou een goed gevoel?”

Je hebt nu bijvoorbeeld een samenwerking met Barbie & de Zeeman: wat voor samenwerking is nou echt nog een droom voor jou?
“Ik zou nog wel heel graag iets willen doen met serviesgoed of een hele gave samenwerking met een groot internationaal bedrijf. Mijn eigen servies, dat is toch gaaf! Dat zou ik echt een uitdaging vinden!”